Daidalos 2013 – kdo se probojoval do finále?
Co člověk, to názor… Oblíbené přísloví platí i u porotců literární soutěže Daidalos, a tak se každý rok svádějí bitvy o to, zda některou povídku zcela vyloučit, nebo ji naopak posunout snad až na místa nejvyšší. Na druhou stranu ty, které se nakonec umístí na vítězném piedestalu, zpravidla zvítězí díky všeobecnému konsensu a platí to i pro povídky, které nakonec do finále skutečně nepostoupí. Letos se do výběrového kolečka dostalo neobvyklých 41 povídek z více než 250 došlých prací. Do finále nakonec postoupilo úctyhodných 36 prací, jejichž abecedně řazený seznam vám právě přinášíme. Jak už všichni jistě víte, jedna z finálových prací se mezitím objevila na stránkách amerického online časopisu Clarkesworld…
Porotci literární soutěže Daidalos jsou Jaroslav Jiran, Vlado Ríša, Tadeáš Pelech a Martin Šust.
Finální výběr soutěže:
Alfred Barsch: Na křídlech bouře
Viktor Bocan: Bouřka
Ondřej Burský: Nový robot
Božena Čechalová: Spirit a Opportunity
Božena Čechalová: Vzpomínky na fázi beta
Petr Doležal: Sergej Popov
Jana Dvořáčková: O tři skoky blíž a jeden dál
Markéta Gajdošová: Změna je smrt
Miroslav Hokeš: Krysožroutův blázen
Lukáš Hrdlička: Na konci
Lukáš Hrdlička: Studna života
Eliška Hřebenářová: Dívka z hor
Radim Kartes: Druhý domov
Viktoria Laurent-Skrabalova: Planéta ktorá nebola viac planétou
Ondřej Malíšek: Vyprávění dobrodruha
Jakub Marek: Chronokatexe
Jiří Mazurek: Základna Eden
Ivan Mls: Přivezte si zvířátko!
Václava Molcarová: Welsanská záležitost
Kristýna Obrdlíková: Ocharivo
Jan Pacas: Kdybychom je neměli
Eliška Pavlásková: Morální aspekty zavařování snů
Jana Rečková: Zácpa
Stanislav Rýdl: Jižák
Hanuš Seiner: Vzpoura ve věku hojnosti
Linda Sigmundová: Pach stáří
Michal Sirotek: Somnus
Berenika Součková: Purgator
Zuzana Stožická: Za rituálmi barbarských Fioranov
David Šenk: Srdce ledu
Dalibor Vácha: Sprint bez cíle
Dalibor Vácha: Na cestě domů
Vladimír Zábrodský: Jarní úklid
Jan Žlebek: Nekonečně křehká, neskutečně cenná
♦
Vyřazeno z důvodu předchozího vydání:
Julie Nováková: Symfonie prachu a ledu
Julie Nováková: Mosazné město
♦
Přiznávám, že z finálových prací bych ještě dvě nebo tři povídky vyloučil, ovšem jedna z nich se naopak umístila poměrně vysoko díky hodnocení ostatních porotců, což jen dokazuje občasnou rozdílnost názorů. Jako každý rok se objevily povídky, na jejichž hodnocení se porotci shodli a naopak práce, kde se hodnocení jednotlivých porotců ostře rozcházelo. Připomínám, že Daidalos je soutěž přísně anonymní, nikdo z nás do poslední chvíle neví, kdo je autorem jednotlivých prací.
Letos u mě osobně zvítězila slovenská autorka Zuzana Stožická s novelou Za rituálmi barbarských Fioranov, která mi připomněla můj oblíbený román Dolů k zemi od Roberta Silverberga (ten si velice nedávno prošel dosti nebezpečným infarktem, tak na něj myslete, aby se co nejdříve zcela zotavil). Velice mě potěšila rovněž Božena Čechalová s povídkou Spirit a Opportunity, která v sobě spojuje v současnosti opět oblíbený motiv dobývání sluneční soustavy s emotivním nábojem jinak chladně technologické science fiction, což je přesně to, co obvykle boduje i u zahraničních čtenářů a recenzentů. Rovněž Symfonie prachu a ledu od Julie Novákové zabrnkala na podobnou notu, ačkoli o stupínek chladněji a jistě by tu prospělo mírné zkrácení. Jednoduchým nápadem s nápaditým zpracováním se blýskl Jan Žlebek v povídce Nekonečně křehká, neskutečně cenná a populární „zombie survival“ zdařile zvládl Dalibor Vácha v povídce Sprint bez cíle (zombící se objevují i v jeho druhé povídce, ale ta by potřebovala ještě doladit). Celkově šlo o průměrný ročník, v němž se ovšem objevil více než slušný počet přijatelných prací, zdá se, že se autorský peloton do dalších let bude rozšiřovat a to je opravdu dobře.
Martin Šust
Na rozdíl od Martina nebudu tak konkrétní, protože většina čtenářů těchto stránek si ty povídky přečte až s větším či menším časovým odstupem a autorům předám své konkrétní komentáře (pokud k nim nějaké mám) prostřednictvím Jardy Jirana.
Když jsem se po odhalení autorů podíval na svůj žebříček, zjistil jsem, že v něm mírně převažují autorky. Ano, oproti stavu před řadou let se nám dámy rozepsaly a nyní jsou schopné zvládat lépe styl a formát povídky než pánové. Přinejmenším ty a ti, kteří se účastní naší soutěže. Jejich povídky nejsou příliš upovídané, obsahují rozumný počet postav a budují funkční světy. Když už nejsou vystavěné na zajímavé pointě, obsahují nějaký neotřelý nápad nebo natolik promyšlený děj, že dokážou zaujmout a utkvět v paměti i na déle než týden nebo měsíc. Schopnost sdělovat mají ženy vrozenou a pokud se ji naučí převést do literárního textu, mají napůl vyhráno. Autoři tedy mají v tomto ohledu určitý handicap, ale dokážou ho dohnat technickou erudicí, tahem na branku a akcí. I když to je samozřejmě hodně zjednodušený pohled, výjimky se najdou na obou stranách. Kvalita letošního druhého kola je z mého pohledu o něco málo vyšší než loni. Letos jsem nenavrhl vyřadit žádnou ze soutěžních prací.
Mile mě překvapil Miroslav Hokeš, jehož literární kariéru sleduju od samého začátku a jehož smysl pro nadsázku a humor mi zhusta přijde přinejmenším podivný, ne-li přímo zvrácený, někdy hraničící s dětinskostí. Krysožroutův blázen ovšem dává tušit, že je autor schopen svůj pokřivený dystopický svět zpracovat natolik funkčně a realisticky, že má šanci zaujmout mnohem širší publikum než obvykle.
Tadeáš Pelech
3 164 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Po tom, co jsme tu předvedli, už asi žádný komentář od Tadeáše Pelecha nebude, že? 🙁
Bude, až se dám trochu do kupy. Teď úpím pod nápory chřipky a mozek nepracuje…
Díky moc! A soucítím (před pár dny jsme na tom byl stejně) a přeji brzké uzdravení.
Tak Tadeáš se vzmátořil a poslal své hodnocení letošního ročníku…