Vlk v rouše beránčím… (recenze)
Za chvilku nebude kde brát. Hollywood už téměř vyčerpal zásobu nejzářivějších hereckých hvězd pro pozvednutí komerčního potenciálu komiksových filmů a s novými projekty se bude muset poohlédnout buď po zcela nových tvářích, nebo obvolat kupříkladu Meryl Streepovou, Denzela Washingtona či Leonarda DiCapria. Sony se pro vlastní filmový projekt, v němž hodlá zúročit licence marvelovských hrdinů, rozhodlo uplatnit podobný přístup jako Disney a do všemožných kostýmů převlékat filmové hvězdy. Spider-Man: Homecoming si ještě musel vypůjčit Roberta Downeyho Jr., ovšem Venom jako první skutečně samostatný marvelovský film od Sony postavil do čela Toma Hardyho, což je také na nové komiksové adaptaci nakonec to nejzajímavější…
Není v možnostech studií ani tvůrců, aby každý měsíc přiváděli do kin událost roku. Z podstaty bychom za takovou událost měli být rádi v lepším případě jednou do roka a ve zbývajícím čase se těšit z nadprůměrného obsahu pokrývajícího libovolné žánry. Přesně takhle postupuje Marvel spolu s Disney a vychovává si tím své pravidelné diváky. Nabízí filmy efektní, pohodové, místy i vtipné, ale jen stěží dokonalé nebo úžasné. Čas od času si fanoušci mohou vybrat svou věrností zafinancovaný bonus, v němž se objeví několik oblíbených hrdinů pohromadě a všechno je ještě větší, barevnější, výbušnější a také navštěvovanější. Do rozjetého vlaku naskočilo studio Sony s filmem o mimozemských symbiontech, kteří aby na Zemi vůbec přežili, potřebují živého hostitele. Svého hostitele však postupně zabíjejí, jedná se tedy o parazity, čímž se na jakési meta úrovni dostáváme k tomu, jakým způsobem je Venom vnímán většinou diváků, tedy jako další film od Marvelu. Ve skutečnosti je však po stránce filmového stylu natolik fádní, že do portfolia původního marvelovského filmového univerza v žádném ohledu nezapadá.
Nezpochybnitelně správným krokem bylo obsazení Toma Hardyho do role investigativního novináře Eddieho Brocka, jehož pohyb na dně společenského žebříčku připomíná jednu z Hardyho nejlepších kreací v roli nepolepšitelného Bronsona. Dokud je symbiont pouze v hlavě hlavního hrdiny, částečně nebo zcela ho ovládá a neprojevuje se téměř žádnými vnějšími znaky, film si udržuje slušné napětí, předkládá před diváka zábavné situace a zároveň mu neodbytně připomíná, že podobný snímek už letos jednou viděl. Jenže Upgrade, ideový konkurent Venoma natočený za nepatrný zlomek jeho rozpočtu, si nastavil úroveň, z níž až do konce nepolevil, a divákům na rozloučenou zanechal několik témat k zamyšlení. Venom jakoby bez zájmu dokončil zprvu slušně rozehranou partii. Po nástupu digitální příšery s dlouhým jazykem, několika řadami zubů a neukojitelnou chutí po lidských hlavách, už prakticky není, na co se dívat. Akční scény se bez výjimky utápějí ve tmě, takže nemají čím oslnit, a příběh dojede k tuctovému závěru na setrvačník.
Vcelku nenáročnou a odpočinkovou činností při tvorbě Venoma muselo být psaní scénáře. Vloupání do supermoderních laboratoří je naprostá hračka, protože v nich není jediná bezpečnostní kamera, což by jinak filmu díky rozjetí vskutku absurdního vyšetřování ušetřilo dobrou půlhodinu na celkové stopáži. Symbiont znalý všech myšlenek svého hostitele se ho musí zeptat, kdo je jeho milá. A když dojde na lámání chleba a Venom má vysvětlit, proč se připojil k té či oné straně, v přeneseném smyslu prohlásí: Prostě proto. Z vypravěčského hlediska je zajímavý snad jen asymetrický vývoj antipatií mezi postavami. Lidští protivníci jsou si vzájemného odporu vědomi od samého počátku, zatímco ti mimozemští se nepřáteli stanou až v samém závěru. Jakýkoli vnitřní rozpor, jenž by se v případě schizofrenního hrdiny přirozeně nabízel, se bohužel nedostane nad úroveň metabolických potíží.
Příjemným osvěžením je potitulková pozvánka na animovaného Spider-Mana s podtitulem Paralelní světy slibující předvánoční zábavnou teenagerskou jízdu, nevlídný pohled na Venoma to ale nezmění. Nedočkali jsme se ani zajímavého hrdiny, natožpak zajímavého antihrdiny, pouze nás po čase navštívil britský sympaťák, který ostatní postavy odsouvá do pozadí jako nedůležitou stafáž. Studio Marvel naučilo širokou diváckou obec komiksové filmy bez nejmenších problémů přijímat a dokonce vyhledávat. Pokud najdete Venoma, pak vězte, že je to pouhý parazit.
Venom
USA, 2018, 112 min
režie Ruben Fleischer
scénář Jeff Pinkner, Scott Rosenberg, Kelly Marcelová
hrají Tom Hardy, Michelle Williamsová, Riz Ahmed aj.
1 338 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora