Třicet let neznámé filmové fantastiky, díl dvanáctý
Na začátku 80. let vzniklo několik divácky úspěšných filmů, které spustily významnější vlnu fantasy snímků. Barbar Conan dotáhl na stříbrná plátna první fantasy plnou akce a brutality. Souboj titánů navázal na předchozí filmy Raye Haryhausena o Sindibádovi. A Dobyvatelé ztracené archy se stali přímo legendárními a vysloužili fantastickým snímkům trochu lepší reputaci. Tyto filmy byly vždy velkou podívanou, což je v době nástupu vyspělejších počítačových technologií ještě markantnější. Dnes mohou tvůrci naprosto podlehnout své imaginaci a spolehnout se na to, že ji jejich počítačoví specialisté oživí. Ale kdo by se s nostalgií neohlédl za snímky, kde vynalézavost autorů zápasila s fyzickými zákony, s materiály, s barvami, dokud se jí nepodařilo vykřesat celý nový svět?
Temný krystal (1982)
Na planetě jménem Thra nadchází čas, v němž se má vyplnit staré proroctví. V době velké konjukce je třeba najít chybějící část temného krystalu a „vyléčit“ jej tak, aby se nemohl stát zdrojem nesmrtelnosti pro tyranskou rasu Skeksisů.
Tandem Frank Oz a Jim Henson se na velkém plátně, po řadě televizních pořadů, prosadil nejvíce filmem Labyrint. Ještě předtím ale natočili svůj první společný dlouhometrážní snímek, pro který vyvinuli speciální, v té době vůbec nepropracovanější, loutky ovládané animátory, herci a systémem jednoduchých mechanismů. Nešlo jen o vytvoření hlavních postav, celá krajina, pokrytá pestrou flórou a faunou, je z jiného světa. Jen pár unikátních fantastických příběhů má vytvořený svůj vlastní vesmír, ve kterém se neobjeví jediný člověk. I když je práce obou autorů známá hlavně z projektů pro děti, v tomto případě se zabývají i vážnějšími tématy a děj má poměrně zlověstný nádech. Občas je možné setkat se s názorem, že relativní neúspěch filmu v kinech má na svědomí E. T. Mimozemšťan, s premiérou v tomtéž roce. Problém je ale spíš trošku jinde – z filmu těžko poznáte, komu je vlastně určen. Pro děti příliš temný, pro dospělé publikum až schématicky černo-bílý a zápletka sama o sobě jednoduchá. Ovšem fantazie tvůrců mimořádná a divák se místy jen s úžasem ptá, jak dokázali naplnit tento loutkový svět životem a emocemi.
Xin shu shan jian ke (Zu Warriors from the Magic Mountain) (1983)
Celé armády hynou v nesmyslných občanských válkách a zlo dosahuje takových rozměrů, že ani protřelá generace hrdinů jej není schopna porazit. Proto nastává čas, aby povstali noví bojovníci a vydali se na cestu, na jejímž konci snad dospějí do takové síly, aby mohli zachránit svět.
Honkongské filmy zažívaly zlatý věk někdy v 80. a 90. letech minulého století. Jednou z vůdčích osobností této „nové vlny“ byl Tsui Hark, režisér, který fantastické motivy užíval už ve svých raných filmech. Z čínské tradice vychází žánr zvaný wuxia, dobrodružství s důrazem na bojová umění, který je stále součástí místní (pop)kultury. Jeho oblíbenost je založena, kromě jiného, na vizuální estetice – v propracované choreografii, v krásných kostýmech, ve výpravných kulisách. Co je typické, hrdinové vždy stojí na straně dobra a střetávají se nejen s pozemskými soupeři, ale často se postaví do cesty démonům a jejich pohůnkům. Zu Warriors vycházejí z tohoto zdroje, částečně také z čínské mytologie, a hrají si s jejich náměty s lehkostí excentrického virtuosa. Harkovi se podařilo natočit snímek, který má dnes nezpochybnitelný status legendy, a naservíroval obecenstvu jízdu, v níž je pěkně usadí do horské dráhy a nepustí, dokud si nevydechnou ve finále. Film se ani na okamžik nezastaví a řetězí za sebou akční scény a gagy, které se nejednou navážejí do samotných žánrových klišé. Čas vyjde i na drobné romatické zápletky, na vizuální delikatesy a dobové speciální efekty, na hororové sekvence a nakonec i na ten zásadní souboj mezi dobrem a zlem.
1 010 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora