SF na malířském plátně: Craig Mullins
Pokud zabloudíme do průkopnických časů počítačové ilustrace, pokaždé narazíme na Craiga Mullinse. Muže, který se narodil v šedesátých letech minulého století a o kterém se často mluví jako o vůbec prvním regulérním digitálním malíři. Dokázal, že kvalita obrazů z počítačového softwaru se může rovnat dílům vytvořeným tradičními technikami. V době, kdy se Mullins seznámil s grafickými programy, bylo obvyklé je používat pouze jako nástroje pro úpravu obrazu, zatímco on se k nim brzy postavil jako k samostatné výtvarné technice. Jeho první pokusy jsou svázany s programem SuperPaint, ale opravdové možnosti odhalil, až když zkusil Photoshop.
Mullins se dokonce dobře zná s Johnem Knollem, spoluautorem Photoshopu. Setkali se ve známé společnosti specializované na filmové speciální efekty Industrial Light and Magic (ILM) založené Georgem Lucasem. Knoll mu zprostředkoval jednu z raných verzí programu s otázkou, proč v něm nezkusí kompletní ilustrace. Mullins tenkrát, tj. na začátku devadesátých let, pracoval hlavně na reklamách, a když si roku 1993 koupil první pořádný stroj, začal digitální ilustrace nosit i svým klientům. Zpočátku narazil, protože si jeho zákazníci nedokázali pořádně představit, co pro ně tento typ práce znamená a některým byly navíc moderní technologie úplně cizí. Mullins je však dokázal přesvědčit a oni časem sami přišli na výhody počítačové grafiky.
Přechod k softwaru nebyl samozřejmě jednoduchý ani pro Mullinse. Neexistovaly žádné návody a fóra, kterých dnes najdeme na internetu nepočítaně. Začal studiem průmyslového designu na Art Center College of Design v Pasadeně, odkud si na půl roku odskočil do fabriky Ford v Detroitu, aby se naučil něco o navrhování aut. Studium dokončil v roce 1990, ale to už pár let pracoval bokem, překresloval architektonické plány a nahlédl do filmového světa u již zmíněné ILM. K natáčení se vrátil ještě několikrát v roli malíře pozadí (tzv. matte painting) a designéra. Jeho práce najdeme ve snímcích Matrix Revolutions, Armageddon, Apollo 13 nebo Final Fantasy. Navrhuje také vizuální obsah a doprovodné ilustrace pro počítačové hry, třeba pro pecky Bioshock 2, Marathon, Halo 2, Return to Castle Wolfenstein, Fallout 3, Mass Effect 2, Assassin’s Creed: Brotherhood a Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Vedle toho se stále uplatňuje jako autor knižních obálek nebo sběratelských karet pro Magic: The Gathering.
Mullinsův styl ve své podstatě navazuje na staletí starou tradici a na klasické americké výtvarníky Johna Singera Sargenta a N. C. Wyetha. Typický je pro něj vysoký kontrast světla a stínu, dramatická perspektiva a perfektně nanášené barvy, jejichž přesným umístěním nahrazuje potřebu pomalého renderování detailů. Zásluhou této techniky jsou výsledné obrazy uvolněné a svěží – styl, který si snaží osvojit řada současných digitálních umělců, neboť je vždy působivý. Po dvaceti pěti letech od doby, kdy Mullins začal přesvědčovat své klienty o možnostech digitálních technologií, je situace naprosto odlišná. Software vytlačil klasické malířské postupy ze všech oblastí komerčního výtvarného umění. Na tomto převratu měl Craig Mullins nezpochybnitelný podíl.
photo of the artist: Bobby Chiu
1 409 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora