Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky 16 – Spielberg 4/4
Steven Spielberg je jistě jednou z nejvýraznějších osobností filmařského světa naší doby. Dlužno podotknout, že nejen žánrového. A stejně tak výrazný je i tvůrčí tandem Spielberg-Lucas, který mnohým z nás utvářel svými snímky dětství. V minulých částech článku jsme se tedy letmo dotkli Spielbergovy nové koncepce mimozemské bytosti, vzkříšení hned dvou subžánrů fantastiky a jeho spolupráce s ILM a Georgem Lucasem jako producentem. Jak už bylo ale psáno dříve, audiovizuální fantastika nejsou jen počiny určené pro stříbrné plátno. A tak jistě nepřekvapí fakt, že si Steven Spielberg mezi natáčením trháků, které přepsaly model úspěšných filmů Hollywoodu, našel čas i na produkci a režii snímků, co byly určeny především pro televizní obrazovky.
Není náhoda, že si Steven Spielberg podržel vřelý vztah ke světu televizní produkce. Ještě než dostal šanci natočit svůj první film pro stříbrná plátna, točil právě tady. A byl to jeho nízkorozpočtový televizní snímek Duel (Duel, 1971), kterým na sebe upozornil. Fantastika byť jen v náznacích ale ke Spielbergovi patří, a tak se nemůžeme divit, že seděl na režisérském místě u epizod takových seriálů jako jsou Columbo či Neuvěřitelné příběhy. Seriál o ušmudlaném detektivovi, který proslavil Petera Falka, dokonce svou epizodou zahajoval a pro projekt Neuvěřitelných příběhů, který produkoval, získal zvučná jména Hollywoodu, takže si můžeme vychutnat režijní práci Martina Scorseseho, Clinta Eastwooda, Burta Reynoldse, Dannyho de Vitta, zaposlouchat se do hudby takových velikánů jakými bezesporu jsou James Horner, Jerry Goldsmith, Alan Silvestri nebo John Williams a sledovat charaktery ztvárněné snad všemi hereckými hvězdami, které Hollywood má.
Jako producent je ovšem podepsán pod dalšími pozoruhodnými seriály. Aktuálně zmiňme Jurským parkem nepochybně inspirovaný Terra Nova nebo minisérii Falling Skies, kde sledujeme osudy lidí, kteří přežili ničivý útok mimozemské rasy.
Ale ani natáčení televizních seriálů a práce na pokračováních svých hitů nesebrala Stevenu Spielbergovi chuť pouštět se do nových projektů. A tak se po smrti žánrového velikána Stanleyho Kubricka (1928–1999) chopil jeho rozdělané práce a natočil snímek A.I. Umělá inteligence (Artificial Intelligence: AI 2001). Ačkoliv tento film přijali diváci i kritika rozporuplně, spojení Kubrickovy a Spielbergovy vize budoucnosti rozhodně zajímavé je. I když měl snímek premiéru v roce 2001, v některých scénách jako kdybychom se vraceli zpět do let osmdesátých a estetiky Blade Runnera (r. R. Scott, 1982). Hlavně ve chvíli, kdy chlapec potkává robogigola Joea. Samotný příběh ”novodobého Pinocchia” potom v sobě ukrývá materiál hned na několik snímků najednou. (I zde Steven Spielberg aplikoval svůj dříve osvědčený postup přizpůsobení obrazu hudbě Johna Williamse.) Rodinné drama, pohádkový příběh, chladné sci-fi i postapokalyptickou vizi.
Ale stejně tak jako zmiňovaný Stanley Kubrick, i Steven Spielberg sáhl k Phillipu K. Dickovi a adaptoval pro plátna Minority Report. Některými nadšeně obdivován, některými opět zatracován, rozhodně je ale tento snímek pozoruhodný. Steven Spielberg si kvůli této vizi budoucnosti pozval hned několik odborníků (vědců, vynálezců i designerů) na budoucí vývoj a přizval ke spolupráci Imaginary Forces, specialisty na zvláštní efekty, kteří vytvářeli atmosféru snímku Sedm (Se7en, 1995). Výsledkem je na Stevena Spielberga nebývalé noirové ladění, které se dokáže vrýt do paměti.
Tom Cuise, který v Minority Report hraje hlavní roli se potom objevil i v adaptaci Války světů (War of the Worlds, 2005), která ale nebyla tak úspěšná jako jiné Spielbergovy žánrové snímky. Dalším počinem Stevena Spielberga byl opět Indiana Jones, a to Indiana Jones a Království křišťálové lebky (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, 2008), který nebyl tak vřele přijat jako předchozí tři filmy, ale kde už skutečně dojde i na mimozemské bytosti. Posledním snímkem, který je v současnosti v kinech je premiérová spolupráce s Peterem Jacksonem (trilogie Pán prstenů) na zfilmování Tintinových dobrodružství (The Adventures of Tintin, 2011).
Jakkoliv se můžeme do nekonečna dohadovat o tom, zda je nebo není Spielberg nadčasovým tvůrcem, jeho výrazný rukopis, který v kinematografii současnosti zanechal, mu nelze upřít. Jím obnovené dobrodružné žánry se pro mnohé z nás staly kultovními filmy dětství, veřejnost oslovil i vynikajícími nežánrovými snímky. Steven Spielberg je rozhodně pozoruhodnou osobností a každá jeho další práce budí veliká očekávání. Těšme se tedy na jeho adaptaci sci-fi novely Daniela H. Wilsona Robocalypse.
1 174 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Je mi trošku blbé sem chodit takovou prkotinou, když by sem mnohem víc patřila diskuse k tématu, ale na tu bohužel nemám.
Takže jen technická připomínka: jak je to s číslováním téhle série v případě vícedílných témat jako je tohle? Terry Gilliam 1/2 a 2/2 mají čísla 13 a 14, kdežto všichni čtyři Spielbergové nafasovali šestnáctku. 🙂
Inu, Gilliam byl rozdělen dodatečně, kdežto Spielberg zcela záměrně.
OK, to dává smysl. 🙂
Terry jako spravny zivel „nabobtnal“ sam od sebe 😀