Pozoruhodná portfolia Galerie Nemesis (recenze)
Galerie Nemesis působí na českém trhu od října 2010 a je první a dosud jedinou galerií specializující se na fantastické výtvarné umění v mnoha jeho podobách. Vzala si za cíl zviditelnit práce známých představitelů žánru a pomáhat nalézat nové talenty. Během uplynulých let realizovala řadu výstav, prodává rovněž originální díla i autorské tisky, vydala katalog tvůrců věnujících se žánru, sérii sběratelských karet a působí i jako agentura pro zprostředkování práv k využití uměleckých děl k rozmanitým účelům. Vzhledem k jedinečnosti a zvláště k šíři její činnosti jde o jistě nadmíru vítanou a chvályhodnou práci. Jedním z výstupů Galerie je v poslední době rovněž řada autorských portfolií domácích i zahraničních tvůrců…
Domácí fanoušek fantastického umění se tak dočkal prezentace děl oblíbených umělců, jmenovitě Karla Jerieho, Michala Ivana, Jany Šouflové, Jana Patrika Krásného, Milana Fibigera, Lubomíra Kupčíka a v neposlední řadě hned trojice tematických ukázek z díla Martina Zhoufa. Průřezové portfolio nazvané příznačně Galerie Nemesis pak představilo tvorbu celé řady jejich spolupracovníků. Nedávno se do této společnosti připojili rovněž známé zahraniční tváře Boba Eggletona, Clyda Caldwella a Kena Kellyho, jimž se rovněž dostalo samostatných portfolií.
Každé z nich obsahuje šest celobarevných velkoformátových tisků, na jejichž rubu najdete informace o původním určení, formátu a provedení příslušného díla. Tisk je rozhodně ve všech případech kvalitní a zvolený papír také více než dostačující. Pro sběratele bezpochyby radost, vhodná rovněž k zarámování a pověšení do vašeho bytu. V portfoliu dále vždy najdeme šest barevných listů s menším vyobrazením vybraných děl a příslušnými informacemi, to vše už na jedné straně listu, což znamená, že díla jsou zmenšená, a ačkoli je papír i tisk stále kvalitní, s předchozími tisky nelze srovnávat (lidově řečeno jde sice o kvalitní papír, ovšem celostránkové ilustrace jsou oproti tomu vytištěny na tuhém neohebném podkladu). Jednotných 699 Kč (v případě jediného galerijního výběru 999 Kč) tak lze označit za cenu příznivou, ačkoli se to tak z internetových vyobrazení nemusí zdát, věřím, že i vám bude cena při nahlédnutí do vnitřku portfolií připadat zcela na místě.
Pro účely této recenze jsme od Galerie Nemesis velkoryse obdrželi hned pět různých portfolií, jimž se budu blíže věnovat. Prvním z nich je portfolio všem dobře známé Jany Šouflové, které její tvorbě ostudu bezesporu nedělá. Výběr děl je uvážený, větší tisky jsou zpravidla věnovány dílům vytvořeným pro knižní obálky nakladatelství Straky na vrbě. Zdařilá je i grafická úprava napovídající přímé účasti autorky na přípravě portfolia. Stejně jako u všech ostatních najdeme i zde stručné představení autorky i Galerie, a to jak v českém, tak i v anglickém jazyce. Vzhledem k popularitě Jany Šouflové a předpokládanému nízkému počtu kusů portfolia nebudu překvapen, pokud konkrétně toto rychle zmizí z knižních pultů.
Krásného portfolia se dočkal rovněž Lubomír Kupčík, ačkoli zde už nenajdeme hravé grafické prvky jako u Jany Šouflové. Rovněž výběr větších tisků je na můj vkus méně zdařilý, jednoznačně jim vévodí především obálky ke knihám Petry Neomillnerové. Celkově řadím portfolio spíše k průměru, stále se tu však dočkáte kvalitní prezentace, které po stránce provedení nelze nic vytknout, a pokud vám lépe sedne výběr obrazů, pak rozhodně není proč váhat, Kupčíkova tvorba si pozornost jistě zaslouží stejně jako dílo Jany Šouflové.
Pod odpovídajícím názvem Ilustrace nočních můr se skrývá řada temných tisků Martina Zhoufa, z nichž některé budete znát z obálek časopisu XB-1. Každý, kdo zná osobité Zhoufovo dílo, bude vědět, co může očekávat. Ze všech portfolií je toto samozřejmě nejsevřenější, však také prezentuje jednotnou řadu obrazů. Rozhodně ho lze považovat za nadprůměrné, což je potěšitelná zpráva zvláště proto, že Zhouf vydal pod hlavičkou Galerie Nemesis další dvě podobně koncipovaná portfolia. Podobná alba volné tvorby bych osobně uvítal i do budoucna, a to nejen ze Zhoufovy autorské dílny.
Tvorba celosvětově známého výtvarníka Boba Eggletona, jenž dodnes patří k nejznámějším žánrovým tvůrcům, je prezentována šesticí obrazů, jež by se daly volně označit za dvě vesmírné krajiny, dva draky a dvě cthulhovská monstra. Vzhledem k šíři Eggletonovy tvorby by jakýkoli výběr nevyhnutelně působil omezeně, jak se povedl tento už je tak opět věc názoru. Osobně se mi ze zvolené trojice možností nejvíc zamlouvají cthulhovská monstra, naopak draky příliš nemusím a z vesmírných krajin bych si z autorovy bohaté tvorby jistě vybral něco jiného. Přesto je však vítané, že se zřejmě i do budoucna nebudou portfolia věnovat pouze domácím výtvarníkům a třeba zavítají i do více exotických krajin.
A pak je tu Ken Kelly, jehož lze označit jako pokračovatele hrdinské tradice Franka Frazetty. Kelly je oproti svému vzoru přece jen méně schopným umělcem (což lze konkrétně vypozorovat rovněž ze zde prezentovaného Ledového muže, jenž je viditelně variací na Frazettova proslulého Death Dealera). Upřímně, být mi náct, pak bych si Kellyho malby hrdě vystavil na zdi, dnes už působí přece jen trochu naivně a přežitě. Zaráží mě i fakt, že jako dalšího zahraničního autora Galerie zvolila Clydea Caldwella, jenž rovněž proslul hrdinskou tvorbou dnes už považovanou za překonanou. Nicméně pokud míří na dnešní třicátníky odkojené právě podobnými obrazy, nelze si nepřát, aby jim to vyšlo a nám se do budoucna dostalo třeba i zajímavějších pohledů na tvorbu zahraničních výtvarníků.
Ačkoli se ne vše povedlo dle mých čistě osobních představ, celkově lze portfolia jen a pouze pochválit za jejich kvalitní provedení. Galerii Nemesis pak za prezentaci domácích výtvarníků i touto atraktivní formou a rovněž za to, že jejich tvorbu neváhají poměřit s díly zahraničních výtvarníků. Sám budu netrpělivě očekávat, zda se podaří vydat další sérii portfolií a čeho se nám dostane příště, a vy neváhejte a kupte si portfolio svého favorita. Jednotlivá alba si můžete prohlídnout ve specializovaném e-shopu, stačí kliknout na níže umístěné logo…
1 134 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora