Ocenění

O černé vráně, smrti a krvavé pomstě (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 30 října 2014 9.30

Když v roce 1989 začala vycházet komiksová série Vrána od Jamese OʼBarra, zrodila se legenda posílená temným příběhem o autorově umělecké terapii poté, co jeho přítelkyni zabil opilý řidič. Komiks vyšel v mnoha různých překladech a po celém světě se ho prodalo přes tři čtvrtě miliónu výtisků. Následovalo další tragickou nehodou doprovázené filmové zpracování plus jeho několik méně vydařených pokračování, televizní seriál, několik románů a samozřejmě další komiksová pokračování. První z nich vyšlo v roce 1996 pod názvem Mrtvá doba a komiks podle OʼBarrova námětu vytvořil scenárista John Wagner a začínající bulharský výtvarník Alex Maleev jako svou první zahraniční zakázku.

Původní Vrána se těší velké oblibě i u nás, což dokládají nejen její tři česká vydání, ale i nedávno publikovaná rozšířená verze a koneckonců rovněž vydání pokračování Soumrak bohů (2012), jednoho z posledních příspěvků k vraní legendě. Názor na OʼBarrovo dílo se sice může různit zvláště mezi odbornou veřejností, avšak málo naplat, síla legendy opředené kolem tohoto díla a syrovost působivého černobílého komiksu bude i nadále po zásluze přitahovat nové čtenáře. Otázka je, zda se to týká i pokračování v čele s Mrtvou dobou? Příběh sám ničím zvláštním nepřekvapí. Současnost se v něm prolíná se vzpomínkami na smíšenou rodinu žijící o samotě na zemědělské farmě. Zatímco indiánský otec pracuje na poli, jeho žena a syn jsou napadeni jezdci a jeho pozdní příchod je tak nejen opožděným, ale i zdánlivě zbytečným aktem vzdoru… Jenže se probouzí o mnoho let později jako nezranitelný nositel pomsty, zatímco jeho nepřátelé byli znovuzrozeni v podobě bandy motorkářů, která promrhala šanci na vykoupení v novém životě a je třeba ji poslat do pekel, kam po právu náleží. Rozsahem je pak komiks, původně třídílná minisérie, oproti původní Vráně méně než poloviční.

Scénář právě díky svému omezenému rozsahu vlastně nemá šanci jakkoli podrobněji pracovat s vraní legendou. Vrána zde opět doprovází muže, jenž se mstí za smrt svých blízkých a je jedinou slabinou jeho nesmrtelného ducha. Nic víc nám autor neprozradí a je to trochu škoda. Motiv zaslouženého pekla čekajícího na bandu nenapravitelných darebáků se tu mísí s motivem reinkarnace, šance na nový život a vykoupení pro krví zbrocené hříšníky, což mi nepřijde jako šťastné řešení, nicméně těžko scénáři něco vyčítat, když se vše odehrává v rychlém tempu bez příležitosti k nějakému bližšímu vysvětlení. Výsledný dojem z příběhu pak ale nemůže být příliš silný a rozsah se v tomto ohledu jeví jako největší slabina Mrtvé doby. Tu ovšem nad průměr vyzdvihuje Maleevova sice tehdy ještě ne zcela vyzrálá, přesto však výrazná a místy skutečně brilantní kresba plná detailů. A zde se dostáváme ke zpracování českého vydání, které právě tyto detaily oproti zahraničnímu vydání zrestaurovalo a nabídlo tak knihu českému čtenáři v celé její kráse. Smysl pro kvalitní přípravu podkladů u nakladatelství Comics Centrum opět přináší své ovoce a znovu se domáhá širšího ocenění.

Po pravdě řečeno, předchozí Soumrak bohů od Jima Terryho jsem minul nejen kvůli nevýrazné kresbě, ale také pro motiv nacistického lágru, jenž se mi zdá být příliš nadužívaný. Ani námět Mrtvé doby by mě ke koupi novinky nijak nenalákal a po přečtení mohu prvnímu dojmu dát pouze za pravdu. V kombinaci s Maleevovou kresbou se však Mrtvá doba zdá být přece jen o dost zajímavějším kouskem. Očekávaným, přesto však neopomenutelným bonusem je i zmíněné kvalitní zpracování Comics Centra, které vedle nadstandardní přípravy podkladů neponechalo nic náhodě ani u tisku, volby papíru a u obálky, která oproti té originální působí střídmě a mnohem přitažlivěji. Výsledkem je přece jen nadprůměrný komiks, jehož bohužel očekávaný nevýrazný příběh vytahuje nad čáru přílivu vše ostatní. Na vás je posoudit, zda je to dostatečně silný důvod ke koupi. Osobně doufám, že se komiksu dostane slušné odezvy, aby tu mohla vyjít alespoň ještě následující třídílná minisérie Flesh and Blood (1996), na které se jako kreslíř opět podílel Alex Maleev. I kdyby to byla pro Vránu labutí píseň. Ona totiž v tomhle případě neexistuje ani alternativa koupě zahraničního vydání, protože to se v podobné kvalitě velmi pravděpodobně sehnat nedá…

James O’Barr, John Wagner, Alexander Maleev: Vrána – Mrtvá doba

vázaná, překlad Václav Dort a Martin Trojan, obálka Alex Maleev, 96 černobílých stran, 499 Kč

Související články:

O’Barrův dechberoucí příběh znovu ožívá (ukázka)

1 394 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.