Mobilní hry – Free to Play
Žijeme ve fascinující době obklopeni pokrokovými technologiemi, o kterých si naši předci mohli leda tak číst na stránkách knih spadajících do žánru science fiction, pokud něco takového tehdy vůbec nějakého autora mohlo napadnout. Drtivá většina z lidí buď vlastní, anebo se setkala s počítačem, chytrým telefonem nebo tabletem, které lze využít nejenom k práci, vyřizování emailů a brouzdání po široširých vlnách internetu, ale také k zábavě a hraní her, kde je nabídka rovněž téměř nekonečná a neustále se rozšiřující. V dnešním článku zaměřeném na mobilní hry si povíme něco víc o tzv. Free to Play hrách.
Hry zdarma?
Čtenáři vládnoucí angličtinou si snadno přeloží, že výraz Free to Play znamená v překladu hrát zdarma. Opravdu nám někdo dává svou hru zcela zadarmo? Je to pochopitelně složitější, protože i herní vývojáři musí něco jíst. Pro pořádek uvedu, že se v článku budu zaobírat hrami určenými pro zařízení Apple (iOS) a pro mobilní zařízení využívající operační systém firmy Google (Android). S Windows Phone nemám velké zkušenosti a svým zastoupením jsou daleko za výše zmíněnou dvojicí, a tak je zde srovnávat nebudu. Hra označená jako Free to Play je ve své podstatě zdarma, to znamená, že si ji můžete stáhnout z Google Play (Android) nebo iStore (Apple) a normálně začít hrát. Je zde ovšem jedno ale. Většina her v této kategorii pracuje s časem coby komoditou, za kterou hráči mohou, ale (v lepším případě) nemusejí platit. Pojďme si vše vysvětlit na názorném příkladu.
Představme si imaginární strategii, kde si budujeme své městečko. Ve hře máme tři základní typy měny – dřevo, kámen a zlato, za které si stavíme domečky, vylepšujeme je a měníme ráz krajiny. Kdykoliv dáme pokyn k výstavbě nového domu, jeho vylepšení, nebo k jiné obdobné akci, zabere to nějaký čas. Na to jsme zvyklí ze všech strategických her, ale nejsme zvyklí, aby taková akce trvala dlouhé minuty, desítky minut, hodiny či v pozdějších fázích hry i celé dny. A právě zde přichází na řadu poslední, čtvrtá měna, která se výše popsaným vymyká. Řekněme, že v naší hře je tato měna prezentována krystaly. Kdykoliv chcete zadanou akci urychlit, tedy například ihned dostavět novou budovu, můžete tak učinit utracením těchto krystalů. Vtip je v tom, že krystalů nemáte nadbytek a obtížně se získávají. Zde přichází na řadu obchodní model Free to Play – tyto krystaly si můžete za reálné peníze dokupovat.
Ano, celé je to skutečně takto jednoduché a hra zdarma je zadarmo jednoduše proto, že obsahuje tzv. In-App purchase, tedy česky nákupy v aplikaci. Takže nás tedy hra násilně nutí nakupovat za reálné peníze něco, bez čeho se nedá hrát? Jak kdy. Zde už promlouvá kvalita designu dané hry. Někteří tvůrci to s nákupy jasně přehánějí a jejich hra na vás neustále útočí s nabídkami nákupu a utrácení peněz. Jiné obsahují soupeření mezi hráči, kde si bez nákupů ani neškrtnete. Tyto případy jsou jasnou ukázkou nenasytného designu. Narazíme ovšem i na opačnou stranu mince, kdy je hra natolik přátelská, že nevydělává vůbec nic a zanikne, jakmile vývojářům dojdou peníze na její provoz.
Tvůrci těchto her si jistě nemyslí, že všichni hráči budou nadšeně nakupovat krystaly či jejich obdobu, ani nebudou urychleně sahat po peněžence, jakmile uvidí možnost koupit si nový vzhled oblíbené jednotky. Statistiky neúprosně potvrzují stejnou křivku jako u MMORPG, tedy masivních her více hráčů na PC a konzolích – zhruba 10 % hráčů generuje 90 % příjmu z nákupu ve hře. Pojďme se teď společně v rychlosti podívat, jak se s tímto formátem poprali.
Clash of Clans
Není možné psát o Free to Play hrách a nezmínit jednu z nejvýdělečnějších a nejúspěšnějších her na obou platformách, a to Clash of Clans od studia Supercell. Hra je založena na principu tzv. tower defense z pohledu obou stran. V tomto žánru si buď stavíte obranu proti procházejícím nepřátelským jednotkám, nebo naopak sami vedete tyto jednotky proti připravené obraně. Zde si postupně stavíte vesnici s opevněním a obrannými budovami a zároveň také vojáky různých druhů. Můžete se utkat se soupeři, tedy pokusit se dobýt jejich základnu a zabrat si část uložených zdrojů v kampani řízené hrou anebo proti živým oponentům. Právě druhá vlastnost je předností Clash of Clans. Soupeřící hráči se mohou sdružovat do klanů, pomáhat si a posílat si jednotky a následně proti sobě bojovat v klanových válkách, kde se v bitvách střetávají hráči různých klanů.
Reálné peníze se zde dají utratit za předměty pro hráčské vesnice, které nemají jiný než dekorativní efekt, či za urychlování staveb, vývoje technologií a rekrutování vojáků. Speciální měnu (gems) zde lze získat likvidací okolní vegetace, která se v pravidelných intervalech generuje, plněním úkolů (achievements) a hráči z nejlepších klanů ji mohou vyhrát v rámci turnajů. Obecně jsou však první dva výše popsané postupy značně pomalé, takže pokud by hráč chtěl opravdu vše urychlit, měl by sáhnout pro nějaký ten dolar či dva. Hra je jednou z nejúspěšnějších mobilních her vůbec a je to znát především na její životnosti, když byla poprvé vydána v roce 2012 pro iOS a 2013 pro Android. Aby hra vydržela a byla stále hrána i po čtyřech letech od vydání, je poměrně běžné u her na PC či konzole, ale u mobilů se jedná o vzácnější úkaz. Supercell má na svědomí ještě obdobně laděné Boom Beach, kde si stavíte pobřežní základnu a vyloďujete se na jiných plážích, a dále Hay Day, což je farmářský simulátor obdobný známému a dříve na Facebooku rozšířenému FarmVille od studia Zynga.
Star Trek Trexels
Silná značka má jasnou výhodu v upoutání pozornosti hráče a nejinak je tomu i v případě Star Trek Trexels. Ve hře si namísto základny stavíte vlastní vesmírnou loď Enterprise, do které umisťujete jednotlivé místnosti generující zdroje, umožňující výcvik posádky nebo výhody v minihrách. Oproti Clash of Clans zde není zaměření na PvP, tedy hru hráče proti jiným hráčům, ale příběhové prostředí plné zkoumání mimozemských ras, neznámých nemocí a dávno zaniklými civilizacemi zanechaných artefaktů. Hra přitom lehce paroduje celý seriál svou kýčovitostí i roztomilostí.
Příběh je zde řešen minihrami, kde vám dle schopností na misi vyslaných členů posádky vyskakují kostičky různých barev naplňující dvě stupnice. V boji slouží jedna k střelbě a druhá k léčení zranění, během diplomatických jednání či vědeckých a technických zákroků jedna stupnice přibližuje hráče k úspěchu a druhá zdržuje časový limit pro zvládnutí mise. Ačkoliv se jedná o jednoduchou minihru, umí rozhodně zabavit. Stejně tak máte možnost při čekání na dostavění místnosti či dokončení úkolu hrát jednoduchou minihru létání vesmírem, střílení do okolních objektů a přitahování zdrojů, které z nich vypadávají.
Hráč si za reálné peníze může koupit model lodi Enterprise z novějších sérií nebo specifickou podobu uniforem. Stejně tak si za speciální zdroj jménem Dilithium můžete kupovat členy posádky známé z televizní předlohy. Zvláštní měnu lze získávat plněním misí, zvyšováním si úrovně za nabrané zkušenosti nebo ji lze nalézt v rámci minihry, ačkoliv to je velmi vzácné. Díky příběhové kampani a poměrně malému tlaku na nakupování za reálné peníze stojí Star Trek Trexels za vyzkoušení a pobavení.
Fallout Shelter
A do třetice zde máme na ukázku další silnou značku v podobě Fallout Shelter. V této hře si zkusíte pozici správce Vaultu, tedy úkrytu lidí před hrozivou jadernou válkou a vším, co po ní následuje. Celá hra je vizuálně krásně zpracovaná, kombinuje 3d prostředí s 2d postavami kreslenými dle věhlasného Vault boye s jeho věčným úsměvem. Stavíte jednotlivé místnosti a staráte se o obyvatele. Každý z nich má rozličné vlastnosti a v inventáři místo na jeden oblek (vylepšování vlastností) a jednu zbraň (zvýšení útoku). Místnosti potřebují energii a lidé vodu a jídlo. Důležitá je také laboratoř a lékařská místnost, kde se produkují stimpacky léčící životy a antirady zneškodňující škodlivý vliv ozáření. Jakmile vám začnou suroviny docházet, začne také klesat spokojenost.
Obyvatele dle jejich vlastností rozdělujete k práci do jednotlivých místností a později máte možnost je ve vybrané vlastnosti dále zlepšovat. Také můžete své svěřence vybavit a poslat do pustiny na dobrodružství, kde získávají zkušenosti, zátky (platidlo), nové obleky a zbraně. Abyste to ovšem neměli tak jednoduché, musí váš Vault čelit mnohým nebezpečím, jako jsou radioaktivní švábi a krysy, nájezdníci lidští i zmutovaní. S rozrůstající se základnou budete také potřebovat víc lidí. Ty můžete získávat buď jako nové uprchlíky z pustiny, či tím, že spárujete muže a ženu, kteří si po formálních zdvořilostech zaběhnou do ložnice a po vlně smajlíků se žena vrátí v očekávání.
Hra je plná očekávaného humoru a nadsázky, ale Bethesda zažila s jejím úspěchem nečekané překvapení, což se bohužel po chvíli hraní projeví. Zkrátka zde chybí obsah, který by hráče nutil vracet se a zkoumat dál. Není zde ani hra proti ostatním hráčům, pouze proti prostředí. S ohledem na úspěšnost by ovšem studio studio Bethesda prohloupilo, pokud by už teď nepracoval tým stojící za Fallout Shelter na novém obsahu, který znovu přitáhne hráče. Hra navíc není nikterak omezující bez použití reálných peněz. Odměny získáváte plněním nepřeberného a stále se měnícího seznamu úkolů a také v krabičkách, kde kromě zdrojů a peněz můžete najít výbavu nebo zcela nového člověka do základny. Na kratší zabavení a pro fanoušky post-apokalyptické série Fallout je tato hra příjemným vstupem do světa Free to Play.
To je pro dnešek vše a v některém z příštích článků se podíváme detailněji na některé stolní hry přepracované do digitální podoby a jiné typy mobilních her.
1 650 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Fallout Shelter je něco relativně nového? Tak před dvěma týdny jsem se o tom najednou doslechla z několika různých směrů.
Pokud mě pamět neklame, objevil se FS během letošní E3 (půlka června) společně s oznámením čtvrtého Falloutu.
@idle – Ano, Bethesda představila Fallout Shelter na své konferenci v půlce června, kdy hra vyšla pro iOS. V polovině srpna pak vyšla i na Android.
Jo, tak to asi vysvětluje situaci. 🙂 Díky. (Zrovna zvažuju, jestli to taky zkusit, ale to abych nejdřív pustila Resources, nebo z toho zblbnu.)
koukněte na replay je tam na to recenze
Tak už jsem to taky nainstalovala. 🙂 Drag and drop není moje oblíbená ovládací metoda, ale i tak už mi to pár hodin času sežralo.
A co takhle nějaké upgradované retro? Téhle hry jsem se na didaktiku zatraceně nahrál! Nether Earth 😉