Šílená jízda s Maxem na tripu (recenze)
George Miller se vrátil do Hollywoodu ke svému dítku z osmdesátých let, aby všem ukázal, jak se točí akční trháky. Šílený Max: Zběsilá cesta je extra-hojivou náplastí pro všechny fanoušky našlápnuté akce, kde nechybí ujetá bizarnost, zásoba originálních nápadů, a kde adrenalin teče proudem… Akční filmy obyčejně nevyhledávám, když navíc vstává z hrobu legenda, je na místě i určitá skepse. Stačí si však připomenout, že původní Maxovská trilogie položila základy pro moderní ztvárnění postapokalyptických světů a udělala z Mela Gibsona hvězdu. Výjimečným dílům se chyby promíjejí snadno a bude to platit i pro nového Maxe. Tím spíš, že jich má jen poskrovnu.
Příběh nijak nenavazuje na původní trilogii a je spíš jakousi epizodou z Maxova života. Nečekejte však feeling starých filmů. Je to sice Maxův svět, ale jinak se jedná o neuvěřitelně zběsilou akci na kolech. Děj je velmi prostý. Zdejší radioaktivní pustina je domovem agresivních kmenů, krve a barbarství. Na jedné straně je skupina kladných postav (převážně ženská a spoře oděná osádka) v čele s Furiosou (Charlize Theron). Na straně druhé banda krvežíznivých magorů, kterou vede Joe Nadsmrťas (Hugh Keays-Byrne). Joe je místní tyran, který vládne skalnímu městu Citadela s ohromnou zásobou pitné vody. A Max? Ten se nedobrovolně připlete mezi mlýnská kola. Motivace postav jsou redukovány na prostý boj o přežití a nahánění kořisti. A bohatě to stačí. Svět a jeho mytologii pojal režisér velmi barvitě, aniž by ji musel nějak složitě vysvětlovat. Ukazuje ji v rámci chování postav a plynulosti děje. Místní kultura, zvyklosti, současná víra, to vše je odrazem všudypřítomného šílenství. Občas autor přichází s takovými kuriozitami, že se nestačíte smát, nebo divit. Je skoro až k neuvěření, co si troufl do Hollywoodského blockbusteru nacpat. Nejedná se ani tak o násilí, jako spíš o bizarní výjevy postapokalyptické společnosti. Je to krutý svět, špinavý a zvrácený.
Osamělý jezdec Max (Tom Hardy), kterého pronásleduje tragická smrt rodiny, má být hlavní postavou filmu, ale Furiosa (bývalá Imperátorka Nadsmrťase) je mu v podstatě rovna. Jednoruká bojovnice se rozhodla vykoupit své hříchy a zachránit několik dívek (dlouhonohých modelek), které zlovolný diktátor Joe považuje za svůj majetek. Pokud znáte původní trilogii s Melem Gibsonem, víte, že Max není zrovna výřečný typ člověka. Ani se nedá považovat za kladnou postavu. Ostatně v tomto světě žádná kladná postava neexistuje. Všichni mají nějaký ten vroubek, buď větší, nebo menší. Max bohužel zůstává poněkud upozaděn a charakterem i ztvárněním ho nakonec Charlize Theron přehrává (ostříhaná, s protézou a přesto stále sexy). Což je do určité míry režisérův záměr.
Styl se částečně rozchází s reálným zobrazením světa. Syrová brutalita a podoba některých tvorů si nezadá například se Snyderovým 300: Bitva u Thermopyl. Nadsázka a odstup je zde zásadní. Miller nebere Maxův svět úplně vážně, je spíš vyjádřením jeho vize a nápadů, které se nebrání určitému přesahu. Muži jsou tu posedlí dominancí, destrukcí a násilím. Zbožštění výkonných motorů, pokroucená severská mytologie Valhally, která z Joeových válečníků dělá užitečné idioty. Miller vlastně poukazuje na to, že touha po akci na čtyřech kolech by neměla být jen bezduchou zábavou. Ženy jsou zde víceméně otroky mužů. Zákony síly a agrese tu vedou k tomu nejbarbarštějšímu, co dokáže člověk vymyslet. S ohledem na to, jak svět Maxe vypadá, je místní feministická vsuvka snesitelná. Citadela by se podle Millera měla v rukou žen stát lepším místem k životu.
Pokud jste viděli adrenalinem nadupaný trailer, tak vězte, že Millerovi se podařilo natočit stejným způsobem celý dvouhodinový film. Je to nezadržitelná jízda, jaká nemá v současnosti na plátně obdoby. Tolik povedené a živě zobrazené akce, kolik Miller nabízí, se jen tak nevidí. Obyčejně dávám přednost kvalitě před kvantitou, jenže novému Maxovi kvantita neubližuje, naopak posiluje jeho dravost, přináší spoustu nápadů a prakticky se nevyčerpá za celou dobu stopáže. Je to nepochybně režisérská ruka, která dokázala takovou semtexovou nálož ukočírovat. Je čistá radost hledět na autora, který používá moderní CGI jen tam, kde je to nutné, a jinak zůstává věren starému přístupu s hmatatelnými rekvizitami. Většina kuriózních a značně rozmanitých vozů je skutečná, stejně jako srážky, kaskadérské kousky a exploze. Ačkoli Zběsilá cesta oblékla kabát moderní éry (film je prohnán přes filtry s převážně oranžovým zbarvením a kontrastní modří oblohy), zůstává jí esence osmdesátek australských béček.
Velký potlesk si zaslouží hudba (Junkie XL). Něco tak dravého a přitom melodického jsem dlouho neslyšel. Agresivní bubny, energické smyčce, rockové riffy elektrických kytar – dohromady to tvoří kombinaci, která do vás pumpuje tempo stejně nekompromisně jako celý film. Třešničkou na dortu je Joeův slepý kytarista, který má na svém nástroji připevněný plamenomet. Ulítlost!
Tom Hardy bohužel nemá moc co hrát a působí nevýrazně, ale celková plochost postav je u podobného snímku snesitelná. Horší je, že první polovina filmu zůstává působivější než ta druhá. Ubrat nějakou tu minutu z dvouhodinového celku by výsledku neuškodilo. Jenže Šílenému Maxovi se i tak podařilo převýšit to, co od daného žánru čekáte. Klidnější pasáže jsou ve výrazné protiváze s akcí a v některých momentech trochu nudí, odkryjí však něco málo z minulosti postav. A jste za to rádi. Na žádné okecávání (natož sex mezi hrdiny) tu totiž není prostor. Když stojí jen dva proti obrovské armádě vyzbrojených psychopatů, tvoří to ten správný kontrast. Režisér se navíc s postavami nijak nemaže a brzy vám dojde, že při téhle štvanici může odkráglovat vlastně kohokoli.
Díky Millerovi se mezi současné sterilní blockbustery přiřítila agresivní šelma řvoucích motorů se zápachem nafty. Nový Max neodpočívá, jede nonstop, jako by byl nadopovaný drogami, a dokáže divákům rozpumpovat srdce v hrudi. Je úžasné, že něco takového dokázal natočit sedmdesátiletý stařík a stejně tak nepochopitelné, že na film dostal od Warner Bros sto padesát miliónů dolarů. Ale buďme za to rádi. Osobně jsem něco tak stylového a zábavného nečekal.
Ve výsledku jde o ďábelskou honičku světem barbarství, která nesundá nohu z plynu po celou dobu stopáže. Je to energické, brutální a šílené! Vizuální styl, hudba, režisérská práce: to vše zde pracuje ve prospěch adrenalinové jízdy. Jistě, má to velmi primitivní děj a mozek můžete vlastně nechat během promítání doma, ale neshazuje to výsledný dojem. Nový Max je jeden z nejlepších akčních nářezů poslední doby. Originální, nápaditý a se schopností diváka nejen pohltit, ale přímo zhypnotizovat svým kulometným tempem. Výborná pocta akčnímu žánru, která má šanci stát se kultem jako původní trilogie.
Hodnocení: 80%
Režie: George Miller
Hrají: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult, Hugh Keays-Byrne
Austrálie, USA, 2015, 120 minut
Související články:
Pozoruhodné počiny audiovizuální fantastiky – Mad Max
1 582 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Letos to bude mít každý další film už jenom těžké. A to hodně. Mad Max vypaluje sítnice a trhá bubínky. Film přímo stvořený pro kino. Jakékoli hlasy kritiky, které se kdy ozvou po televizní premiéře budou absolutně irelevantní.
Těžké to budou mít i nové Star Wars, protože Mad Max se obešel bez toho, co se často nepochopitelně cení: popkulturní narážky, odkazy na předchozí díly, hlášky k nepřežítí, atd. Mad Max je díky absenci těchto atributů otevřený všem a do rozjetého monster trucku se tak snáze naskakuje nováčkům i fanouškovským veteránům.
Z recenze je to více než jasné, ale opakování je matkou moudrosti: Jděte na to!
Přesně tak. Říkám to každému koho potkám 😀
Popravdě už se moc těším až si to pustím znovu.
Moc pěkná recenze, celkem s tím i souhlasím, až na to, že výše vytýkané věci, nad kterými se má mávat rukou, mi osobně dost vadily 😀
Keďže som bol veľký fanúšik pôvodnej trilógie, riskol som to a šiel na to do kina. A vcelku som bol s filmom spokojný. Trochu mi vadil hlavný predstaviteľ, keďže scenáristicky nemal absolútne nič spoločné s pôvodným Maxom ale čert to zober. V podstate to nebolo o ňom. Dej tiež nula bodov, ale zase aký dej chcete urobiť, keď väčšina postáv je banda úchylných primitívov a zvyšok sú väčší alebo menši šialenci. Z akčného hľadiska to nemalo chybu a musí vyzdvihnúť aj bojovú choreografiu. A ten gitarista… nemám slov 🙂