Branou času do westernového městečka (recenze)
Nakladatelství Edika (součást neustále se rozšiřujícího knižního impéria Albatros Media) přináší krátce po dobrodružném Prokletí: Pátrání po původu záhadného artefaktu další komiks pro dospívající čtenáře. Přestože jde o příběh určený primárně chlapcům, bavit se bude i dospělejší publikum, není tu totiž nouze o nostalgii spojenou s někdejší oblíbenou četbou včetně dodnes populárních mayovek a foglarovek. Najdeme tu však i fantastický motiv cestování časem a především nádech všem generacím přístupných klukovin, jež mohou vést k napínavému a tajemnému dobrodružství. Jail City – Město v zajetí staví na náhodě, možná neuvěřitelné, ale kdo by se o to staral, když díky ní pronikneme časovou branou do města stiženého indiánskou kletbou…
Robert je obyčejný kluk, který chodí na gymnázium v Hradci, kde prolézá s odřenýma ušima. Ale to je vlastně jedno, protože se blíží prázdniny a na Roberta čeká parádní výlet. Spolu s mámou letí do Ameriky, kde se hodlají setkat se strýcem Jerrym, jehož dosud znali pouze z rodinného vyprávění. Cestou z letiště do Altusu, klasického zapadákova, kam už sice dorazil civilizační pokrok, ale zároveň se odtud nevytratil nádech westernového světa, se jim ovšem stane něco neuvěřitelného. Na cestě podél nekonečných kukuřičných lánů uvidí Robert skupinku nefalšovaných indiánů. Přinutí matku zastavit a vydávají se po jejich stopě. Oba poté nečekaně projdou časovou branou vedoucí do dob osidlování Divokého západu, do časů drsných pistolníků, saloonů plných lehkých děv a situací, které se řeší střelbou z koltů končící nejčastěji smrtí. Kdo by z takové události nebyl v šoku?
Ještě větší otřes však přichází ve chvíli, kdy se oba cestovatelé časem dozvídají, že už jsou netrpělivě očekáváni a mají se stát osvoboditeli Jail City od indiánského kouzla. Mezitím se v reálném světě rozjíždí pod vedením strýce pátrání po zmizelé dvojici, jež záhy vede k prazvláštním poznatkům. Kukuřičné pole v okolí Altusu je už totiž z důvodů zdejších nevysvětlitelných jevů delší dobu obestřeno záhadou. Stopy vedou k soudobým indiánům, znuděným zaměstnancům zábavního parku, kteří mají naštěstí dosud v dobré paměti legendy vyprávěné předky a rituální tance, jež umožňují prostřednictvím transu cestovat prostorem i časem. Jerry zjišťuje, že pokud chce nalézt svou sestru a jejího syna, musí se minulost protnout se současností a na obou stranách časové brány je nutno ve stejnou chvíli vykonat starodávný indiánský tanec.
Pod scénářem Jail City je podepsán Zdeněk Ležák, šéfredaktor časopisu ABC, jenž už má na svém kontě komiksové knihy Stopa legionáře, Ve jménu Husa – Zrození kalicha a Karel IV – Pán světa, a spolu s ním také redaktorka abíčka Martina Otčenášková. A právě generacemi oblíbená zadní strana populárního časopisu pro mládež je jakýmsi vzorem toho, co od jejich společného díla můžeme očekávat. Značnou měrou k tomu přispěl i zkušený kreslíř Michal Kocián, který má za sebou množství obrázkových příběhů, ať už vzpomeneme první dva jmenované dle scénáře Zdeňka Ležáka či spolupráci s legendárním Václavem Šorelem na komiksech Generál Fajtl a Prokletí – Pátrání po původu záhadného artefaktu.
Kocián se za dobu, co se pohybuje české komiksové scéně, dopracoval ke snadno rozpoznatelnému stylu a jeho dynamická kresba spojená s barevnou pestrostí dodává Jail City nejen osobitost, ale je také hlavním kladem celého díla. Pokud jde o slabá místa, pak je pro tentokrát najdeme především ve scénáři. Nejde ani tak o to, že jsou zde jako prostředky vyprávění použita standardní klišé původem z dobrodružných románů a z fantastiky opatřené motivem cestováním v čase, tahle směs naopak vcelku příjemně ladí, avšak pochopitelná, nicméně kontraproduktivní potřeba naroubovat do příběhu rovněž cosi pro současnou mládež je ve výsledku až neúnosně křečovitá. Lze pochopit populárně naučnou snahu vnést do příběhu i edukativní složku, ale styl, jakým je prezentována, celkově spíše škodí než pomáhá. Napínavý děj a sled akčních událostí bývá náhle přerušen těžkopádným výkladem správného sedlání koní či historií Indiánských válek… Komiks díky tomu ztrácí rytmus vyprávění a je těžké se do událostí znovu ponořit.
Jako příjemné zpestření lze naopak označit přiloženou, komiksem inspirovanou deskovou hru pro dva až čtyři hráče. Pokud si ji občas zahrajete, budete patrně vždy v pokušení přečíst komiks znovu, což je jednoznačně dobrá tvůrčí strategie. I přes výše uvedené výhrady je třeba ocenit, že se komiks v rámci domácí komiksové tvorby věnuje dospívajícím mladíkům, což je obzvláště ve srovnání s dobami dávno minulými jev vzácný a o to víc také vítaný. Ztracené westernové město to bude mít v konkurenci amerických superhrdinů podporovaných filmovými a seriálovými hity bezesporu těžké. Hrozí mu, že nakonec opět vytratí v čase, což by byla přece jen docela škoda.
Jail City – Město v zajetí
scénář Zdeněk Ležák a Martina Otčenášková, kresba Michal Kocián
vázaná, obálka Michal Kocián, 114 stran, 399 Kč
Související články:
Prokletí špatných konců (recenze)
1 245 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Furt mi není jasné, co to znamená „ve stejnou chvíli“, když se pohybujeme v různých časových liniích. Myslím, že tady to není poprvé, co jsem na podobný „koncept“ narazila.