Ocenění

Ghost in the Shell potřetí a naposledy (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 4 září 2018 8.55

Legendární manga Ghost in the Shell se vrací potřetí a naposledy. Masamune Shirow, autor celosvětově známého kyberpunkového univerza, se v knize s podtitulem Human-error-processor vrací k osvědčenému povídkovému formátu, kterým nám přibližuje dobrodružství členů Sekce 9. Čtyři uzavřené kriminální příběhy spadají dle vnitřní chronologie mezi události prvního a druhého dílu. Komiks se opět věnuje osvědčeným tématům od rizika, jež s sebou nese využití kybernetizace, umělé inteligence a použití strojů, až po složité filozofické otázky, do jaké míry může být uměle vytvořená bytost člověkem a co vlastně definuje lidství…

GITS2_obalka1,5.indd

Human-error-processor vyšel v roce 2003, tedy čtrnáct let od chvíle kdy byla první kapitola GITS zveřejněna v časopise Šúkan Young Magazine. Materiál, který je nám v této knize předkládán, měl být původně použit pro tvorbu druhého dílu Man/Machine Interface a vznikal v různých časových obdobích od roku 1991. Zatímco druhá kniha přišla s odlišným konceptem, jenž mnohým čtenářům tak úplně nesedl, GITS 1,5 se opět vrací k povídkám, které jsou sice uzavřené, ale zároveň na sebe navazují a každá po svém dále rozvíjí nosné téma. V porovnání s předchozí knihou je tato značně odlehčená po filozofické i příběhové stránce, prostor dostává i akční stránka a mezilidské vztahy, které byly v Man/Machine Interface pojaty jiným způsobem. Autor se více zaměřil na detektivní a akční linku, ubylo pasáží v systému a kyberprostoru.

Ghost in the Shell je poplatný době svého vzniku, a i když se v něm objevuje plno nadčasových myšlenek, některé věci jsou v dnešní době už lehce za zenitem, protože, jak známo, pokrok letí mílovými kroky kupředu. Nicméně Shirow stále dokazuje, že má nastudováno a v dané problematice se vyzná. Neváhá se se čtenářem podělit i o detaily, takže opět nechybí ani husté poznámky pod čarou. Kresba je vedle současných manga titulů příjemné retro a je tedy otázkou, jak se zalíbí individuálnímu vkusu čtenáře. Příběhově Human-error-processor je na řemeslně vyšší úrovni než kniha druhá. Je to i zvolenou formou, která autorovi sedí a v níž dokáže naplno využít potenciál svých postav a světa. Vedle Motoko se dostává na výsluní i několik dalších zajímavých postav, například Bató, Togusa nebo Azuma.

Crew tímto počinem vyplnila českému nejen kyberpunkovému čtenáři sen a zároveň mnoha lidem přiblížila slavný fenomén v jeho základní formě. Chvályhodná je rovněž úprava a zpracování všech tří vydání. I když kult Ghost in the Shell těží z různých zpracování původní mangy do anime, her a dalších alternativních podob, je vidět, že i předloha má čtenáři stále co nabídnout. Velkou předností autora je, že se nesnažil nadále těžit z popularity fenoménu nekonečnými pokračováními, jak se to poměrně často stává. Všechno, co Shirow o tomto světě chtěl říct, vytvořil a uzavřel v těchto třech knihách, které budou snad ještě dlouho ovlivňovat mnoho dalších tvůrců.

Ghost in the Shell 1.5: Human-error processor

scénář Masamune Širó, kresba Masamune Širó

brožovaná, překlad Anna Křivánková, 180 stran, 299 Kč

Související článek:

Legenda zvaná Ghost in the Shell (recenze)

Ghost in the Shell: Ve šlépějích legendy (recenze)

Motoko na stopě kyberzločinců… (recenze)

crew-logo

1 221 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.