Nejlepší katastrofický film roku 2020? (recenze)
Když se do sluneční soustavy dostane obří kometa, zprvu jde o zajímavé spatření. Některé fragmenty mohutného tělesa sice mají dosáhnout atmosféry Země, ale nejedná se o žádnou hrozbu a lidem se tak má na nebi naskytnout úchvatná podívaná. Jenže trajektorie i následný efekt je úplně jiný, než se předpokládalo. Drtivý dopad jednoho z velkých kusů zasáhne obydlenou oblast a způsobí děsivé škody.
Rodina Garritových sleduje celou scénu v televizi a stejně jako zbytek světa jev naprostém šoku. Když jen krátce na to obdrží zprávu, že byli vybráni pro přemístění do vojenského úkrytu, je už Johnovi i Alison (Gerard Butler, Morena Baccarinová) jasné, že se vědci přepočítali a vesmírné těleso pojmenované Clarke představuje ohromný průšvih. Mnohem větší kusy mají teprve spadnout, panika ve společnosti rychle stoupá a dost možná hrozí absolutní kataklyzma, do kterého zbývá jen pár dní. Začíná rabování obchodů, armáda se mobilizuje, dálnice jsou ucpané a letadlo, na které má rodina nasednout, nepočká. Chvíle pro to nejhorší i nejlepší z lidské povahy má zelenou a závod s časem začíná.
Greenland se může jevit jako další akční mega-spektákl ve stylu filmů 2012 nebo nedávný Geostorm. Snímek Rica Romana Waugha ovšem není tak velký a rozhodně nejde o akci nabušenou digitálními triky. Umírněný rozpočet (35 milionů dolarů) napoví, že výpravných scén si tolik neužijeme a bude se hrát podle jiných pravidel. Neudivíme žádné vědce, asertivní generály, ani neohrožené hrdinné kosmonauty, kteří by kometu po americku odbouchli atomovkou. Greenland volí cestu komorního stylu z pohledu jedné obyčejné rodiny, která se prostě jen snaží přežít všudypřítomný chaos a bojuje s časem před blížící se katastrofou. Filmu se přitom daří podstatná věc: jeho hrdinové jsou sympatičtí, solidně obsazení a jejich repliky vlastně ani moc nešustí papírem. Rozvrat společnosti sledujeme jejich očima, kdy informace o dění ve světě zjišťují z rádia a televize (působivě natočené momenty) a od lidí, které potkávají – ať už ty slušné, nebo ty, které blížící se apokalypsa vede k opuštění civilizovaných návyků. A je to mnohem sugestivnější a ve výsledku i zajímavější než tisícové davy a bortící se města.
Film se soustředí na thrillerovou atmosféru, nejistotu, rostoucí zoufalství a fakt, že jeho hrdinové vlastně nejsou hrdinští. Ani Gerard Butler není bývalým vojákem nebo agentem CIA, je zkrátka obyčejným chlápkem, který není zvyklý na rvačky. Tahle civilnější podoba (i v rámci kamery) příběhu náramně sedne. Snímek přitom abstinuje v rámci humoru a nadsázky. Znepokojivá atmosféra je perfektní stejně jako postupná gradace, kdy se kupí jeden průšvih na druhý. Akce je zde možná trochu méně, ale napínavých situací a zvratů je dostatek. Tempo také šlape dobře. Celá první půlka vlastně představuje jeden ohromný malér, kdy jde všechno do háje a nic nevychází. Triumfy snímku nejsou tudíž v efektech. Na pár větších scén sice dojde, ale hlavní lákadlo leží ve zdánlivě banálních situacích. Když je potřeba dostat se do lékárny, kde se rabuje o sto šest. Když se rodina rozdělí a hrozí, že se už nenajde. Když se matka snaží ochránit syna, kterého chtějí další zoufalí lidé unést, kvůli jejich náramkům s „přednostním právem na záchranu“. Díky budované atmosféře a napětí to funguje atraktivně. Pochválím i sympatický soundtrack a celkově řemeslnou stránku. Není sice nějak ikonická, ale má své kouzlo.
Ano, koncepčně jde o uměle strojenou záležitost, která se nevyhýbá klišé, nejde na dřeň (přístupnost od dvanácti let) a solidně rozjetý příběh postupně uhne do tradičního schématu, nicméně je fajn po čase koukat na katastrofické drama, které se snaží (v rámci žánru) o uvěřitelnost a zaměřuje se primárně na „malé hrdiny“. Gerardu Butlerovi civilnější rovina sedí a Morenu Baccarinovou považuji za castingovou trefu. Možná i proto se ve výsledku daří prodat emotivní a vážné momenty lépe než jinde, obzvláště pak ve finále. Zde si však neodpustím malé rýpnutí, protože kdyby příběh skončil asi o tři minuty dříve, bylo by naskočení titulků o řád efektivnější.
Někomu bude civilnější (a lehce melodramatické) pojetí vadit a nad zdejšími triky (některé dobré, jiné slabší) zmlsaný divák nezajuchá. Pro takové Greenland není. Osobně jsem čekal podívanou narvanou triky a akcí. Jenže jsem také čekal plytký děj a postavy, o které nebudu mít zájem. Dostal jsem něco jiného, a i když se o žádný převrat nekoná, jsem za zvolený survival styl daleko vděčnější. Slušná žánrovka, která sice nepřepíše filmové žebříčky, ale pro řadu pozitiv a poctivý přístup si zaslouží pozornost.
Greenland
USA, 2020, 119 min
Režie: Ric Roman Waugh
Scénář: Chris Sparling, Ric Roman Waugh
Kamera: Dana Gonzales
Hudba: David Buckley
Hrají: Gerard Butler, Morena Baccarinová, Scott Glenn,
David Denman, Andrew Bachelor, aj.
4 738 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Katastrofa je co všechno Butler bere v poslední době za role.
Jojo, bylo to jiné. Nevadila mi absence bomba scén a super hrdinů. Všímala jsem si nějakých jiných věcí, které mi nakonec ne že by zážitek úplně zabily, ale odvařená jsem z toho také nebyla. Ale ze zmiňovaných podobných filmů „2012,“ nebo „Geostorm,“ byl tenhle asi nejlepší.