Legenda zvaná Ghost in the Shell (recenze)
GHOST IN THE SHELL, už když řeknete název tohoto kultu, většině fanoušků nejen západní fantastiky se vybaví manga, anime, hra nebo cokoliv spojeného s příslušným univerzem, jež skutečně nelze nazývat jinak než kultovním. Komiksové nakladatelství Crew letos učinilo velký krok, když se jim tuto mangu konečně podařilo představit i českým čtenářům, kteří byli dosud odkázáni pouze na japonský originál či anglický překlad. Přestože zvýšenou pozornost k tomuto staršímu akčnímu kyberpunku s prvky thrilleru přilákal nedávno uvedený stejnojmenný film přijatý s rozporuplnými reakcemi, ani samotná manga by vás v žádném případě neměla minout, i když se automaticky nabízí otázka, zda má téměř třicet let starý počin stále co nabídnout i dnešnímu čtenáři…
Japonský kreslíř a scenárista Masanori Ota vystupující pod uměleckým jménem Masamune Shirow začal tvořit své nejznámější dílo v roce 1989, kdy mu vyšla první kapitola v časopise Young Magazine. Autor měl už tehdy za sebou tři větší počiny, jedním z nich byla i manga Appleseed z roku 1985, která byla několikrát zfilmována a dokonce mu vynesla cenu Seiun za nejlepší mangu, což mimo jiné značně usnadnilo jeho kariérní vzestup. A mimochodem, na Appleseed najdete různé odkazy i v Ghost in the Shell (např. na straně 17 si ve spodním panelu všimněte dvou postav sedících na schodech). Manga série Ghost in the Shell prozatím obsahuje další dvě pokračování s podtituly Man-Machine Interface a Human Error Processor, nemluvě o několika filmových i seriálových zpracování či o hrách a uměleckých albech.
Mangou to sice všechno začalo, ovšem za svou celosvětovou proslulost GITS vděčí bezesporu animovanému filmu z roku 1995, který režíroval Mamoru Ošii. Ten se samozřejmě předlohou nechal v mnohém inspirovat, obohatil ji však i o vlastní nápady a umně vykreslil drsný svět jednadvacátého století, kdy se smazávají hranice mezi člověkem, umělými bytostmi a stroji. Ačkoli se najdou diváci, kteří animovanému filmu vyčítají přílišnou rozvleklost, nehledě na to si díky mnohým myšlenkám, promyšlené psychologii postav a v neposlední řadě podmanivému soundtracku vydobyl neutuchající přízeň celosvětového publika a následně inspiroval mnoho tvůrců včetně sourozenců Wachovských při tvorbě Matrixu. GITS se stal fenoménem, jenž ovlivnil nejen další vývoj kyberpunku, ale také množství jiných tvůrců.
Ghost in the shell je označováno jako seinen, tedy jako manga primárně určená dospívajícím chlapcům a mladým dospělým mužům. V původní verzi mangy se vyskytuje několik erotických scén, které byly už v prvním americkém vydání z roku 1987 vynechány a bohužel je ani v českém vydání, jež nemá věkové omezení na dospělého čtenáře, na přání majitelů práv nenajdete, vyskytují se zde jen občasné lehce lechtivé pózy. Zmizely i některé panely, které jsou v českém vydání dovysvětleny popisky pod čarou. Nicméně pokud předlohu neznáte, pravděpodobně vám to nebude nijak zvlášť vadit.
České vydání obsahuje dvanáct epizod, přičemž se v každé z nich řeší jiný případ a některé jsou více či méně propojené. Ústředními postavami jsou členové speciální jednotky ze Sekce 9 vedené majorem Motoko Kusanagi. Autorovi se musí nechat, že umí pracovat se silnými ženskými hrdinkami. Mimo to se dokáže věnovat i dalším postavám z týmu a jejich vzájemným vztahům. Nechybí ani humor a potřebné odlehčení, kterým prokládá jednotlivé přestřelky a akce. Hned v úvodu se seznámíme s hlavní hrdinkou Motoko a postupně odhalujeme pozadí vzniku Sekce 9. První epizoda nás vrhne do vyšetřování nelegálních pokusů na lidech a následuje jeden drsný případ za druhým, během nichž nám je poodhalováno jak soukromí postav, tak i svět, ve kterém žijí, a všudypřítomný vliv prohnilých korporací vládnoucí společnosti.
Nabízí se otázka, jak moc je dílo nadčasové a schopné oslovit dnešního čtenáře. GITS je zcela nepopíratelně poplatný době svého vzniku, ale obsahuje i mnoho nadčasových nápadů a témat aktuálních i v dnešní době. V manze se setkáte s politickými machinacemi, teroristickými hrozbami, kyberzločinem, problémy s hledáním vlastní identity i tím, jak jsou pro nás stroje důležité a jak křehká je někdy hranice mezi člověkem a umělou inteligencí. Zrovna tak se autor zamýšlí nad tím, co vlastně dělá člověka skutečným člověkem, dá-li se to tak vůbec nazvat. To vše lze zpravidla vysledovat jakoby mimoděk na pozadí akčního příběhu.
Na GITS se dá skvěle sledovat, kam si lidé v minulém století mysleli, že se bude společnost a technologie vyvíjet, a i když se tak nakonec třeba nestalo, mnoho věcí je stále aktuálních a zajímavých i z dnešního pohledu. Co se týče zpracování jednotlivých pasáží, tak oproti současným titulům je zde o poznání více vysvětlování, kterými nám autor v komentářích přibližuje své myšlenky a koncepty, což samozřejmě někomu může připadat zdlouhavé. V takovém případě můžete dát na autorovu radu a vysvětlivky číst až později. Jsou věci, které musíte GITS odpustit a brát je jako pozitivum. Obávám se, že mladší generace preferující spíše věci typu Naruto či Bleach (oproti GITS zacílené jinam) už tento kult zřejmě dostatečně neocení, nicméně za pozornost určitě stojí, zvláště pokud vyhledáváte v dílech psychologický přesah a preferujete vážnější a dospělejší věci.
Kresba je příkladem autorova typického rukopisu a možná bude na dnešního čtenáře působit mírně retro, na druhou stranu je poměrně čistá a přehledná. Retro jsou i různé oblečky a roboti, ale to jim zároveň propůjčuje i jisté kouzlo. Z GITS na první pohled skutečně dýchá doba dávno minulá, ale zároveň i temná kyberpunková atmosféra, kterou si prostě chcete vychutnat. A přitom budete v rukou držet nesporný kult, který přetrval po celá desetiletí a stále ještě neřekl poslední slovo.
Masamune Širó: Ghost in the Shell
brožovaná, překlad Anna Křivánková, 348 stran, 499 Kč
2 220 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Moje srdcovka jak filmy (bez té americké slátaniny) ta hra na PS1