Fantazie ve třetím rozměru: Jonathan Matthews
Kariéru komerčního výtvarníka v oboru akčních figurek a sběratelských předmětů lze vybudovat v zásadě dvěma způsoby. Buď jako hlavní komoditu nabídnete originální styl, anebo variabilitu a schopnost reprodukovat to, co je charakteristické pro určitý žánr nebo konkrétního umělce. Slavnými a obdivovanými se většinou stávají ti první, zatímco ti druzí tvoří armády bezejmenných pracantů. Stejně na tom byl Jonathan Matthews, který si respekt sběratelů i ostatních výtvarníků vysloužil až po mnoha letech, kdy přišel se soškami nepřevoditelných postav od komiksových výtvarníků Jacka Kirbyho a Mikea Mignoly. V DC Collectibles dobře vědí, co dělají, když si ho už deset let jistí exkluzivní smlouvou.
Navzdory vášnivému sbírání figurek a modelování šel Matthews studovat ilustraci a bezpochyby si touto volbou chtěl otevřít širší rádius budoucího uplatnění. Skončil ale tak, jak tomu často s absolventy zmíněného oboru bývá, tedy v reklamní společnosti. Zachránil ho až bývalý spolužák z Columbus College of Art and Design, který se uchytil v malé firmě zaměřené na produkci hraček. Vzpomněl si, že Matthews v rámci školních projektů dělal něco málo sochařiny, a nabídl mu, jestli by si nechtěl vyzkoušet akční figurky. To se stalo v roce 1998 a od té doby už na ilustrování nikdy nesáhl. Firma se jmenovala Resaurus a bohužel neměla dlouhého trvání. Po roce se rozpadla a Matthews se ocitl na dlažbě. Konec společnosti však neznamenal přerušení vztahů s bývalými kolegy, kteří se jen přesunuli na jiné projekty. Matthews se u Resauru zapsal natolik dobře, že mohl v práci pokračovat i v následujících letech. Díky nim si mohl do svého profesního životopisu připsat firmy jako Plan B Toys, Graphitti Design či Palisades Toys (především figurky pro značky Resident Evil a GI Joe).
Jak jsme se už zmínili, Matthews zazářil hlavně převodem komiksových hrdinů do trojrozměrné podoby. Vždyť už v Resauru dostal na starost figurky z The Tenth od Tonyho Daniela a vysoce stylizované původní náměty se staly jeho specialitou. Má nepopiratelný pozorovací talent a nebojí se strávit čas přemýšlením a zkoušením toho, co z předlohy vypíchnout a co naopak vypustit. Za největší zrádnost v této práci považuje nutkání vložit do výsledné podoby něco ze svého přirozeného výtvarného stylu. Například při tvorbě série New Gods podle Jacka Kirbyho musel zapomenout veškerá pravidla klasické, propracované anatomie a vymyslet, čím nahradit tlusté linky z původních kreseb. Klíčovou se pro něj stala postava Batmana a modeloval ji už v tolika stylech, že má v tomto ohledu sotva konkurenci. Batmana vytvářel podle Seana Murphyho, Grega Capulla, Sama Keitha, Andyho Kuberta, ale především na motivy komiksů Mikea Mignoly. U této sošky použil i autorovy známé expresionistické stíny a celkově graficky zjednodušený projev, aby se co nejvíc podobala originálu. Když zveřejnil její fotografii, dokonce i kolegové byli přesvědčeni, že před sebou mají jen dvojrozměrnou kresbu. I taková kouzla Matthews umí a dokazuje tím, kdo že patří mezi nejvšestrannější umělce v oboru.
1 658 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
parádní