Fantasy na malířském plátně: Jon Hodgson
Jon Hodgson je dalším z mladých, talentovaných evropských ilustrátorů, kterým se daří prosadit na celosvětové scéně. Jeho původní plány ovšem vypadaly docela jinak. Čtyři roky studoval výtvarnou školou a specializoval se na abstraktní malbu. A odtud je k fantasy přece jen docela daleko. Nelze říct, že by na tzv. vysoké umění zanevřel, ale na ilustraci ho přitahuje jakási opravdovost a upřímnost, protože tu podle něj funguje jednoduchá rovnice – pokud umíte malovat dostatečně dobře, práci si vždy najdete. Finančně se zajistit musel a navíc ho odradil umělecký propad, který osobně viděl u několika talentovaných přátel, kteří se podvolili tomu, že přijali pravidla diktovaná praktikami prodejních galerií. Nezaváhal ani okamžik a po ukončení studií se vrhl do komerční sféry.
Cesty k fantasy se u většiny ilustrátorů opakují a navzájem velice podobají – začíná to čtením J. R. R. Tolkiena a dalších oblíbených spisovatelů, hraním deskových her a vášní pro kreslení. Speciální postavení pak pro Hodgsona mají gamebooky určené pro jednoho hráče, jako byly série Fighting Fantasy a Vyber si své vlastní dobrodružství. Na svém kontě má dnes dvě stovky karet pro sběratelské karetní hry, ilustrace pro desítky knih, pro deskové hry na hrdiny, pro studia zaměřená na vývoj počítačových her, např. Blizzard, a jeden čas dokonce pracoval pro televizi na pořadu pro děti, který je u nás známý pod názvem Bořek stavitel. Za vůbec nejzvláštnější zakázku, na jaké dosud pracoval, považuje obrazový doprovod pro sexuální výchovu, určený pro děti s autismem.
V posledních letech mu ale většinu času zabírá práce pro studio Cubicle 7, kde působí na pozici art directora. Podílel se na vytváření RPG vycházející z oblíbeného britského televizního seriálu Doctor Who, ale srdeční záležitostí se pro něj stala hra The One Ring: Adventures over the Edge of the Wild. Jak název napovídá, jde o nové zpracování Pána prstenů. Tým pod jeho vedením se při vytváření ilustrací pokusil vytvořit nový, neokoukaný vizuální styl, odlišný od filmů Petera Jacksona, zato silně provázaný s temným obdobím dějin na britských ostrovech v letech 500 až 1000 našeho letopočtu. Hodgson se netají tím, že v rámci fantasy jsou mu nejbližší věci, které mají základ ve skutečném světě. Proto v rámci příprav na tento projekt nastudoval co největší množství dostupného materiálu – četl knihy o historii a o archeologii a navštěvoval muzea, která vystavují památky na uvedené období.
Pro Hodgsona je charakteristická tlumená barevná paleta, ve které převládají různé odstíny hnědé, případně zelené, v principu zemní barvy. Dechberoucí kontrasty nepotřebuje, vystačí si se strukturami, osvětlením a prostorovým viděním. The One Ring byl pro něj příležitostí, aby se mohl po dlouhé době věnovat malování krajin, kde není středem zájmu člověk. Místo doslovného realismu klade důraz na vnitřní konzistenci obrazu – musí obsahovat dost detailů, aby měl divák chuť prostor zkoumat, ale zároveň musí být v některých částech omezeny, aby jejich nedostatek, pouhé náznaky, dokázaly v divákovi vyvolat zvědavost.
Způsob, jakým ilustrace pro tento projekt vznikaly, dokládá série videí na Youtube, které Hodgson připravil. Každý tak může sledovat, jak vznikají první návrhy, první skici a jak s nimi dál pracuje ve svých oblíbených nástrojích, Photoshopu a ArtRage. V nejbližší době ho čeká zpracování další legendy – společnost Cubicle 7 oznámila, že se dohodla na spolupráci s Joem Deverem, jejímž výsledkem by měla být hra vycházející z jeho úspěšné série Lone Wolf.
Artworks and Photo © Jon Hodgson
1 495 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora