Fantasy na malířském plátně: Gary Chalk
„Jsem tak starý, že si ještě pamatuji, když byly lesy plné goblinů…“ říká o sobě s nadsázkou Gary Chalk. Na druhou stranu, kdoví, třeba skutečně nějaké potkal. Kde jinde na ně také narazit než ve staré Anglii? Chalk pochází z panství Hertfordshire, které má dodnes venkovský a zemědělský charakter. Příliš se pro něj nezměnilo, ani když se přestěhoval přes kanál na starý kontinent, protože se zabydlel v zemi bohaté na dějiny a legendy, v Normandii. Na kontě má především ilustrace pro deskové hry s historickými a fantasy náměty, a také dobrodružné a dětské knihy. První bitevní hru zkusil v patnácti letech a i dnes, skoro o půl století později, se pořád schází s přáteli, aby usedli ke stolu a pustili se do dlouhých taktických manévrů.
Pokud Chalkovu práci neznáte, pak vězte, že byl člověkem, který společně s Joe Deverem dával dohromady legendární fantasy sérii hracích knih Lone Wolf. Přitom tento projekt sami od sebe nikdy nevytvořili – Chalk pracoval pro vydavatele známé hry Warhammer a Dever byl vytížen psaním. Ale oba byli osloveni, zda by nevytvořili společně příběhy, ovšem za směšné peníze a bez nároku na autorská práva. Samozřejmě odmítli, ovšem řekli si, že když už jsou dost dobří na to, aby si je někdo takhle najímal, tak můžou rovnou publikovat i sami. Z edice Lone Wolf se stal dodnes oceňovaný hit, přeložený do osmnácti jazyků. Mimochodem, jak Dever, tak Chalk a další ilustrátoři, kteří jej následovali poté, co po osmé knize odešel k jiným projektům, souhlasili, aby původní vydání byla k dispozici zdarma online. Takže pokud je neznáte, neváhejte a zamiřte na http://www.projectaon.org/en/Main/Home.
S popularitou série může soupeřit Chalkova obliba jako designéra, ilustrátora a spisovatele pro stolní hry: Cry Havoc (1981), Talisman (1983), Battlecars (1983) a přídavek Battlebikes, Warhammer. Posledně jmenované se dokonce pokusil konkurovat vlastní hrou Fantasy Warlord, která ale skončila, snad jako jediný Chalkův projekt, fatálním neúspěchem. Při zpětném pohledu uznává, že neodhadl, co cílová skupina chce a očekává. Chalk preferuje spíš komiksový, lehce karikaturní styl než ryze realistický. Typické jsou pro něj výrazné obrysové linie a obzvlášť jeho černobílé kresby mají propracované trojrozměrné pojetí, vystavěné na reliéfní hře světla a stínu. Zatímco fantasy se podle něj ilustruje dobře, protože vydavatelé mají jasno v tom, co chtějí, mnohem těžší je to při práci pro dětské knihy. Naivitu nakladatelů, kterou tvoří převážně mladé ženy, vyjádřil takto: „Myslí si, že si dvanáctiletí kluci stále hrají s dřevěnými vláčky, a oni si přitom užívají pochybné rozkoše Grand Theft Auto.“
Cry Havoc byl tak úspěšný, že se hlavně v Anglii hraje aktivně dodnes. Podobný systém, který fungoval už před třiceti lety, by chtěl Chalk použít i pro další projekty, jen by se měly historicky posunout ze 13. století o trochu dál a obsáhnout i střelné zbraně. Jak naznačil, mohlo by jít o piráty, o napoleonské války nebo o něco ve stylu Posledního mohykána, tedy děj z doby války mezi Francií a Velkou Británií. Dnes dokáže v roli protřelého harcovníka vyhodnotit změny, kterými deskové hry za poslední desetiletí prošly. Jestli něčeho lituje, pak to je omezená variabilita toho, co na současný trh dodávají největší herní společnosti. Třeba právě k současné podobě Warhammeru má mnoho výhrad. Firma Games Workshop podle Chalkova názoru zničila svým monopolem pestrost v bojových fantasy a zároveň se příliš soustředí na výdělek (už to není zábava, ale obchod). Warhammer se pro něj stal představitelem všeho negativního, co v herním průmyslu omezuje kreativitu a fantazii hráčů. Možná i proto cítí neustále potřebu realizovat své nápady a ukázat, že to jde i jinak. Chalkův energetický přístup by mohl inspirovat i o polovinu mladší autory minimálně v tom ohledu, aby se nebáli zkoušet nové věci a posouvat hranice žánru, který milují, pořád dál.
2 072 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora