Fantastické seriály: THE WALKING DEAD
O seriálu americké kabelové televize AMC The Walking Dead, v české mutaci známém jako Živí mrtví, toho už bylo napsáno opravdu hodně. Mužem, který stojí za jeho námětem, je komiksový scenárista Robert Kirkman, jemuž se ve výborné původní komiksové sérii podařilo vytvořit nebývale poutavý postapokalyptický svět. Na základě popularity komiksu a především díky jeho úspěšnému seriálovému zpracování začaly postupně vznikat i paralelní produkty – knihy, počítačové hry a nepřeberné množství fanouškovských předmětů. V letošním roce se navíc objevil i seriálový spin-off nazvaný Fear the Walking Dead, jenž se soustředí na dny předcházející zombie apokalypse a na to, co se dělo těsně poté. Nebudeme si nic nalhávat, pokud se cokoli stane celosvětově populární, je z toho potřeba vyždímat všechno a do poslední kapky.
Za úspěchem Kirkmanovy komiksové série a návratem zombíků na výsluní zájmu nejen ze strany pravověrných komiksových a hororových fanoušků stojí vcelku triviální věc. V postapokalyptických scénářích byl dříve kladen důraz na akci a neustávající boj o holé přežití a návrat civilizace, ovšem zde je úplně jedno, jestli utečete nebo ne, protože tenhle svět se jednoduše nezmění. Můžete přežívat, otázkou je jen jak dlouho. Jednoduše se musíte smířit s novým stavem věcí a naučit se v dříve nepředstavitelných podmínkách žít. Nejde jen o akci, ale především o realistické zobrazení lidských charakterů včetně negativních vlastností a strachu. Lidé nečelí hrozbě jednotně, každá skupina přeživších se snaží přežít mnohdy na úkor jiných a spolu se všeobecným marastem se vytratil veškerý humanismus a byl nahrazen tvrdými pravidly, dle nichž už není místo pro slabé. Ty tam jsou zákony a bezpečnostní složky udržující pořádek, místo nich panuje všeobecná anarchie. Žít den co den ve světě, kde je smrt samozřejmostí a mrtví kráčejí po zemi, nutně musí znamenat pořádnou psychickou újmu, není tedy divu, že se pod tlakem okolností lidé mnohdy dramaticky mění.
Pochopil to i Frank Darabont, který se spolupodílel na režii první řady a byl i jejím výkonným producentem. Jako zkušený režisér, jenž má za sebou filmové adaptace bestsellerů Stephena Kinga Vykoupení z věznice Shawshank či Zelená míle, si s hororovým námětem poradil poměrně zkušeně. Stejně jako Kirkmana ho zajímala nejen apokalypsa, ale i její neméně ničivé následky v nitru postav. Samozřejmě se to neobešlo beze změn oproti komiksové předloze. Některé původní postavy přežily oproti komiksu jen krátce, jiným bylo naopak svěřeno mnohem více prostoru. Občas se cesta hrdinů zcela od předlohy zcela oddělí, po nějaké době se však opět vrací k důvěrně známým zvratům. Jde o hru pro fanoušky, aby dostali víc než jen zfilmovaný komiksový scénář, ale zároveň nebyli zklamáni jeho nerespektováním. První série díky tomu šlape jako promazaný stroj a bylo tak dosti nepochopitelné, že po ní Darabont dostal od AMC padáka.
Frank Darabont alespoň výrazně ovlivnil herecké osazení, však si také některé herce můžete pamatovat z jeho předchozích snímků. Do hlavní role bývalého policisty Ricka byl obsazen Andrew Lincoln, který už měl za sebou množství vesměs vedlejších filmových i seriálových rolí. Další zkušený herec, jenž se díky seriálu vyškrábal na výsluní, je Norman Reedus, představitel tvrďáka Daryla. Vzhledem k povaze seriálu se na obrazovce objevilo množství různých postav, dlouhodobě ho však táhnou kupříkladu půvabná Loren Cohenová s množstvím seriálových zkušeností v roli nebojácné Maggie, její seriálový partner Glenn, kterého hraje Steven Yeun, a opomenout nesmíme ani úžasnou a tajemnou Michonne, jejíž představitelkou je Danai Gurira, Rickova syna Carla (Chandler Riggs) a stále poněkud naivní Beth (Emmy Kinney).
AMC nezahálí a hrne na nás každý rok novou řadu, přičemž nutno dodat, že kvalita postupně klesá nebo je v průběhu jednotlivých řad značně kolísavá. Dramatické prvky, které do seriálu vnesl Darabont, vycházejí často naprázdno a psychologie postav leckdy působí nepřesvědčivě. Čím dál víc se sází na akci a situační napětí, tu a tam se objevují i humorné momenty, které však v kontextu působí nemístně. Atmosféra původní komiksové předlohy se rychle vytrácí a v posledních řadách už sledujeme spíše postapokalyptickou fantasy. V posledním dílu aktuální šesté řady má být představena z komiksu nechvalně známá postava Negana a všichni doufají, že bude využita mnohem lépe, než předchozí superpadouch Guvernér. Přes všechny výhrady si ale seriál stále udržuje početnou a věrnou diváckou základnu a kdoví, třeba nás v budoucích řadách ještě příjemně překvapí.
THE WALKING DEAD / ŽIVÍ MRTVÍ
USA, 2010 – 2015
75×45 minut
Režie: Frank Darabont, Ernest R. Dickerson,
Michelle Maxwell MacLaren, Gwyneth Horder-Payton a další
Předloha: Robert Kirkman, Tony Moore a Charlie Adlard
Související odkazy:
Fantastické seriály: MR. ROBOT
Fantastické seriály: PENNY DREADFUL
Fantastické seriály: BLUNT TALK
Fantastické seriály: AMERICAN HORROR STORY
Fantastické seriály: AGENTS OF S.H.I.E.L.D.
2 811 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Mě WD baví. Pravda, kvalita je kolísavá, ale na druhou stranu to není žádný jiný seriál, který by takhle výyrazně užíval postapokalyptickou atmošku.
Za me taky paradni serial. Jsem zvedavy na Negana – v komiksu to byl dobry psychopat. Kde se na neho hrabal Guverner… Ale po jeho „odrovnani“ komiks totalne ztratil tah a uz cca 20 sesitu se placa od nikud nikam:(
Já skončila poté, co „SPOJLER“ Andrea dopadla tak nešťastně. Co to bylo? Konec třetí, čtvrté řady? Ale dám tomu ještě šanci, protože některé scény mě straší doteď a to si zaslouží můj obdiv.
Je to fakt dobrý seriál.Ještě mne dostal Falling Skies.
Kdyby každá série měla šest dílů stejně jako ta první, tak by to byl přímo skvělý seriál.
Z druhé série udělali chcípácké Beverly Hills, třetí to dle mého zase dost vytáhla. Ve čtvrté se všichni jen hledali a v páté? Stalo se vůbec něco pořádného v páté? Ten seriál zná pořádně jen dva způsoby zakončení, buď se někde zabydlí, nebo se rozutečou. Pak už je jen otázka, zda se to stane v polovině, nebo na konci sezóny. Ale z nějakého neznámého důvodu na to pořád koukám.
Tomu se říká setrvačnost 🙂 Mám to podobné.
Georg Romero (ano, ten Romero) měl prý prohlásit o TWD, že se jedná o soap operu se zombiemi. Plně s ním souhlasím a seriál sleduju jen ze setrvačnosti a kvůli postavě Daryla. Až jednou zatřepe papučema, tak se seriálem skončím 🙂
Jé, to už je rok, co jsem sem psala. Seriálu jsem dala ještě šanci. Zrovna před chvílí jsem dokoukala prvních osm dílů šesté řady. Hlavní hrdina je stále idiot, jedinou zajímavou postavou, jak tu bylo psáno, je tak možná Daryl. Mám dokonce raději i ty zombíky, některé scény a konkrétní, (někde visící a plácající se mrtváci), mi přijdou docela legrační a fakt s nimi cítím (nechtěla bych cítit je).
Myšlenka změn charakterů v takovém světě je skvělá, jen kdyby to na těch lidech bylo vidět. Vlastně je docela škoda, že v jednou díle se jedna z postav změní a naučí se „nezabíjet,“ protože si všechno zaslouží žít, na druhou stranu jsou všichni už dávno mrtví, takže co na tom sejde. Ale bylo hezké sledovat alespoň tu snahu.
No, já vám nevím. Pořád se mi zdá, že s ničím zajímavým snad už nepřijdou, ale jestli se na to na konci najde lék a v poslední minutě seriálu hlavní hrdina prohlásí, že svět patří silným, všichni se dají na víru a postaví mrtvákům pomník, tak se pominu 🙂 .
Doporučuji vyčkat konce šesté řady a načnout hned řadu sedmou, protože ta přinese opravdu nový a nespoutaný element, přičemž některé díly se díky tomu sledují s velkou dávku neklidu a nervozity. Seriál se samozřejmě nezbavil výplňových dílů s pramalým vlivem na hlavní dějovou linii, ale druhou polovinou šesté řady svět Walking Dead notně narostl a zaslouží si dle mého další šanci.
Cloudy: To já si počkám to zase jo 🙂 . Koukám, jak to vychází v češtině, protože mě nebaví mžourat na titulky. Když nemusím, nedělám to. Jen to mučivé čekání…