Dobývání rajských ostrovů (recenze)
Pokud zmíním název hry Conquest of Paradise, jejž bychom do češtiny přeložili jako Dobytí ráje, a uvedu coby vydavatele GMT Games, mnoho z vás by mohlo čekat detailně zpracovaný střet evropských námořníků s domorodým obyvatelstvem severní Ameriky a přilehlých ostrovů. Místo toho se ale podíváme o kousek dál v čase i místem, přesněji do Polynésie kolem roku pět set po Kristu. Dávno před Kryštofem Kolumbem totiž mořskou hladinu brázdili průzkumníci domorodých kmenů Pacifiku.
Conquest of Paradise od Kevina McPartlanda je hra pro 2 až 4 hráče, v níž se ujmete kmenů polynéského trojúhelníku, které rozšiřují své ostrovní říše. Hra je momentálně víceméně vyprodána, ale GMT by měli pracovat na tisku druhé edice, které se snad dočkáme během příštího roku. Ačkoliv je GMT známa především složitějšími hrami vojenského rázu, tato spadá do kategorie označované jako beer&pretzels, což bychom mohli volně přeložit jako hra k pivu. Jedná se o jednoduchou civilizační konfliktní hru s herní dobou okolo hodiny až hodiny a půl.
V obdélníkové krabici najdeme papírový herní plán (v druhé edici by měla být mapa na tvrdé kartonové desce), 4 nápovědní karty, přes 300 žetonů, 30 velkých šestiúhelníkových dílků s ostrovy a atoly, 27 karet umění a kultury, plastovou šestistěnnou kostku a pravidla. Komponentům netřeba něco vytýkat, ačkoliv bude pevnější herní plán vítanou změnou. Příjemné jsou naopak rozšiřující informace na konci pravidel, kde se dozvíme o výslovnosti jednotlivých samohlásek, stejně jako rozšířená pravidla zahrnující nebezpečí malárie a objevení sladkých brambor. Žetony jsou jednoznačné a přehledné, ačkoliv by v druhé verzi měly být částečně nahrazeny dřevěnými (např. vesnice v podobě malých dřevěných kostiček se střechou).
Nevyzpytatelné moře
Na začátku hry si každý hráč vezme žetony své barvy a dle pravidel si vybere jeden z ostrovů, který se stane domovským pro jeho kmen. Na svém ostrově máte dva druhy políček – zelené a hnědé. Zelená políčka jsou úrodná a můžete na nich rovnou stavět vesnice, zatímco hnědá musíte teprve upravit pro potřeby kmene. Na jedno zelené pole umístí hráč svou domovskou vesnici (žeton své barvy) a na druhé pak neutrální žeton vesnice. Také přidá skrytě dva žetony bojové tlupy a hra může začít.
Hraje se na kola, kde každé sestává z pěti fází. Nejprve se určí, kdo bude prvním hráčem a zda se bude hrát po či proti směru hodinových ručiček, o čemž rozhoduje ten, kdo má nejméně vítězných bodů. Poté následuje fáze průzkumu, kdy jednotlivé kmeny vysílají své mořeplavce na oceán, aby našli nové ostrovy, kam by se mohl hráč šířit. Poté se řeší pohyb jednotek a tím vzniklý boj. Předposledním krokem je budování a v poslední fázi se kontroluje splnění vítězných podmínek a tedy konec hry.
Ve fázi průzkumu hráči v pořadí využívají svůj velký žeton představující mladé muže, kteří na svých bárkách a kánoích brázdí vlny a hledají neosídlené atoly, souostroví a další místa, kde by mohli pro svůj kmen vybudovat nové vesnice. Herní plán je tvořen šestiúhelníky (hexy), po nichž se žeton bárky pohybuje, vždy o jeden hex po neznámých vodách. Vždy si náhodně vytáhne jeden žeton objevu a podívá se, zda se mu podařilo něco objevit, našel pouze prázdné moře, nebo se ztratil. Při objevení si vytáhne jeden z ostrovních dílků a umístí ho na herní plán. Pokud našel prázdnou vodu, nechá žeton vody na hexu a může plout dál. Pokud se ztratí, hráč po levici žeton průzkumníka posune do libovolného vedlejšího neprozkoumaného hexu. Každý hex má navíc z druhé strany provaz s nula až třemi uzly. Jakmile člověk nasbírá 5 uzlů, musí se vrátit a průzkum přerušit. Jestliže nasbírá 6 a více uzlů, jeho průzkumníci se ztratili a další kolo budou hledat cestu zpět domů. Hráč může s průzkumem skončit v libovolnou chvíli.
Válka kmenů
V další fázi následuje pohyb, kdy můžete nejprve přesouvat jednotky a kolonisty z jednoho ostrova na druhý pomocí linie dopravních kánoí. Následně můžete pohybovat loděmi, a pokud některý z těchto pohybů končí na soupeřově či nepřátelském ostrově, dochází k boji. Ten je řešen hodem kostkou, kde hází útočník tolikrát, kolik bojovníků se mu podaří přivézt na válečných lodích. Válečníci na obyčejných přepravních kánoích se boje účastnit nemohou. Pokud padne na kostce 1, jeden z útočníků je zabit a odstraněn z boje, 2 a 3 znamená úprk útočníka, 4 a 5 úprk obránce a 6 znamená pro obránce smrt. Jak vidíte, je boj opravdu jednoduchý a je vyřešen během chvilky. Jedinou komplikací mohou být karty umění a kultury, které mohou obsahovat výhody v boji.
Ve čtvrté fázi si pak hráči budují své kolonie, kde každá postavená vesnice dává jeden stavební bod. Za ty si hráč může postavit nové vesnice, kolonisty, bojovníky, válečné lodě či lodě přepravní. Také může k zakrytým žetonům přidat jednu ze dvou návnad, které nic nedělají, ale mohou soupeře zmást v očekávání velké armády a tudíž neochoty na vybraný ostrov zaútočit. Pokud hráč ovládá ostrovy s hnědými políčky, může je změnit na zelené. Za stavební body si hráči taktéž mohou kupovat karty umění a kultury, které obsahují herní výhody a/nebo vítězné body. Po fázi nákupu následuje už jenom kontrola, zda některý z hráčů nepřekročil hranici vítězných bodů a nestal se tak vítězem. Počet bodů potřebných k vítězství se mění dle počtu hráčů a je vyznačen v podobě jednoduchého počítadla na herním plánu.
Navštivte tropický ráj
Oproti jiným firmám vydávajícím válečné hry stojí GMT Games na hraniční čáře dělící hardcore wargame komunitu a běžné hráče mainstreamu. Ve své nabídce mají totiž kromě složitých titulů představujících vojenské střety napříč historií také science fiction strategii Space Empires: 4X (viz naši recenze), bláznivou rodinnou závodní hru o sebevražedných lumících Leaping Lemmings nebo závody NASCAR v podobě Thunder Alley. A Conquest of Paradise spadá přesně do této kategorie odlehčených nebo s válečnými konflikty nepřímo souvisejících her, ačkoliv se může dle komponent na první pohled tvářit jako něco vážnějšího.
Pravidla jsou snadná a lze je naučit za pár minut, ve hře je trocha textu na kartách a zbytek je jednoduchá symbolika. Hra je svižná a můžete ji hrát velmi agresivně, nebo také bezmála čistě budovatelsky. Hodně záleží na rozložení objevených ostrovů, ale hra trvá tak krátce, že nestačí nudit, ani nepřízní osudu naštvat. Téma je neotřelé, ale nejde nikterak do hloubky. Ke hře navíc v magazínu C3i vyšly karty událostí, které se vyhodnocují na začátku každého kola (budou součástí druhé edice), které umí se vším znovu zamíchat. Jedinou vadou na kráse by tak mohla být cena, která u nové edice dle aktuálních údajů na stránkách GMT Games překročí tisíc korun, což je v tomto případě přece jenom zbytečně vysoko. Pokud vás zaujalo téma, hledáte jednoduchou a rychlou civilizační hru se snadným soubojovým systémem a najdete tuto hru v cenové hladině pod tisíc korun, může se vám líbit. Jestliže hledáte velkou hru s rozvojem vlastního národa, dostatek plastových figurek nebo velkolepé střety, sáhněte raději po něčem z produkce Fantasy Flight Games a dalších vydavatelství zaměřených na ameritrash.
1 274 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
zajimavé