Ocenění

Vytvořte si vlastní vesmírné impérium! (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 30 prosince 2013 8.30

Pro mnohé hráče videoher představovaly na přelomu tisíciletí komplexní vesmírné strategie označované jako 4X vrchol herních zážitků. I mezi stolními hrami se objevily ambiciózní projekty nabízející nespočet hodin zábavy. Jednu takovou vydala v roce 2011 také společnost GMT Games zaměřující se na válečnou tematiku. Jim Krohn představil světu svou hru Space Empires: 4X pro jednoho až čtyři hráče. S pomocí několika kartonových žetonů na šestiúhelníkové herní mapě se mu podařilo vyložit na stůl vše podstatné, co jsme mohli mít rádi na mnoha hodinách strávených u obrazovek počítačů. Podívejme se, v jaké podobě představil všechna čtyři X, tedy eXplore (průzkum), eXpand (rozvoj), eXploit (těžba) a eXterminate (vyhlazení).

Co nás čeká v kosmu

Po otevření krabice Space Empires: 4X najdete několik plat obsahujících celkem 704 žetonů, skládací mapu vesmíru, knihy pravidel a scénářů, čtyři oboustranné referenční karty, blok oboustranných tabulek pro záznam vyvinutých technologií a ekonomickou fázi a čtyři desetistěnné kostky. Každá ze čtyř herních barev má vlastní ilustrace pro různé třídy lodí a pastelové barvy (žlutá, červená, zelená, bledě modrá) jsou na herním plánu hezky vidět. Kromě jednotek čtyř civilizací jsou zde žetony vesmírných systémů (planety, asteroidová pole, černé díry, supernovy atd.), mimozemských lodí, kolonií a žetony s čísly. Herní plán představuje šestiúhelníkovou mapu vesmíru, na které jsou vyznačeny různé startovní pozice ve hře čtyř a tří hráčů. Na jedné z kratších stran je poté pruh s ukazatelem kola.

Referenční karty mají z jedné strany tabulku o vesmírných lodích (výrobní ceny, vlastnosti, údržba apod.) a z druhé strany je obdobná tabulka o technologiích. Zpočátku může Space Empires: 4X těmito tabulkami děsit, ale jakmile se hráč seznámí s pravidly, vše do sebe hezky zapadne a funkce tabulek se vyjasní. Pravidla jsou psaná v klasickém stylu válečných her, vše je tedy rozděleno do kapitol a podkapitol s číselným označením. Když v pravidlech narazíte na nějaký neznámý nebo důležitý pojem, většinou je u něj rovnou odkaz na příslušnou kapitolu, kterou díky číslům rychle najdete. Šestnáctistránková pravidla jsou rozdělena na tři části – pravidla základní, pokročilá a volitelná. Kniha scénářů obsahuje scénáře pro dva, tři a čtyři hráče a dva solitér scénáře proti hře. Autoři zde krom klasických a předvídatelných rozmístění hráčů na mapě zahrnuli i pár překvapení, jako je třídimenzionální mapa.

Příprava impéria

V pravidlech Space Empires: 4X najdeme celkem tři části a dobrá zpráva je, že už základní pravidla jsou dostatečně komplexní, aby hráče zabavila na dlouhé hodiny. Seznámí hráče s herními principy, základními jednotkami, výrobou a vylepšováním, pohybem a bojem. U této hry jasně doporučuji zahrát si nejprve několikrát se základními pravidly a teprve po jejich zvládnutí si přidávat pravidla z další části. V pokročilých pravidlech hráčům přibudou mateřské lodě a stíhačky, lodě s maskovací technologií, miny a minolovky a tvorba obchodních tras. Jinými slovy hráči získají spoustu nových možností. Volitelná pravidla poté obsahují další možnosti, jak si hru upravit k lehčímu hernímu stylu, nebo naopak vytvořit věrohodnou vesmírnou simulaci. Jelikož se jedná o značně komplexní hru, popíšu dále jenom základní principy hry a nebudu zabíhat do detailů.

Space Empires: 4X nezůstává svým počítačovým předchůdcům nic dlužná. Na začátku hry začíná každý se svou domovskou planetou, malým vesmírným dokem pro výrobu lodí, několika průzkumníky a kolonizačními loděmi a jednou těžební lodí. Vaším prvním úkolem je rychle prozkoumat nejbližší okolí, kolonizovat prázdné planety a těžební lodí odtáhnout nalezené asteroidy ke zpracování. Při průzkumu otáčíte žetony na jednotlivých polích, abyste zjistili, co se na nich skrývá. Můžete nalézt asteroidová pole nebo mlhovinu, které ovlivňují technologie zbraní a štítů, opuštěné planety vhodné ke kolonizaci, ale také planety vyžadující terraformaci, supernovy, které se musí obletět, černé díry pohlcující lodě, mimozemské vraky lodí, ale i nebezpečí, která vaši flotilu kompletně zničí. Tímto pohybem po vesmírné mapě strávíte celkem tři kola, poté následuje ekonomická fáze.

Ekonomická fáze, kterou provádí všichni hráči najednou, slouží k výrobě lodí a vývoji nových technologií. K přehlednému záznamu slouží oboustranné tabulky, kterých dostanete ve hře celý blok, a kdyby to přece jenom nestačilo, jsou tabulky pro tisk k dispozici i na internetu. Hráči operují s hodnotou CP, což je platidlo pro vývoj i výrobu. Nejprve zjistí svůj příjem z planet, vytěžených asteroidů a případně obchodních tras, poté utratí za údržbu flotily a mohou nabídnout libovolnou částku za možnost být v dalším kole prvním hráčem. Poté mohou utrácet za nové technologie a výrobu lodí. Lodě vyrobené v ekonomické fázi obsahují všechny technologie vyrobené do této ekonomické fáze včetně právě vyvinutých. Zbylé body CP se přenáší do dalšího kola. To vše probíhá potají. Jakmile mají všichni hotovo, prozradí se, kdo nabídl kolik za možnost hrát první a pokračuje se dalším kolem.

Válka na obzoru

Podobně jako je skrytá ekonomická správa vesmírné říše, je skrytá i síla a složení vašich flotil. Pro určení počtu vesmírných lodí jednoho typu slouží žetony s čísly, které jsou schovány pod otočeným žetonem (majitel se na ně může samozřejmě kdykoliv podívat). Aby hráč neztratil orientaci, která skupina lodí je která (toto je důležité především kvůli rozdílům v technologiích), má každý typ lodi celkem čtyři žetony, které jsou číselně odlišeny. Ve svém zápisu lodí si tak může doplnit, že křižníky jedna mají útok 1 a obranu 2, zatímco křižníky tři mají navíc pohyb 2. Opět je po pochopení pravidel a průběhu hry vše na první pohled jasné a přehledné. Po jedné či dvou hrách vám zabere ekonomická fáze jenom pár minut a hra má příjemný spád. Pokud se střetnou dvě flotily, lodě se odhalí. Soupeř tedy většinou netuší, proti jaké síle a jaké technické vyspělosti stojí. Lodě se poté roztřídí dle tříd od A do E. Lodě A střílejí první, poté lodě B a tak dále. Útočící hráč si zvolí cíl střelby a poté hodí desetistěnnou kostkou. Pokud se mu podaří podhodit své útočné číslo, cíl zasáhne. Boj je tedy ve svém principu jednoduchý. Hra více hráčů končí eliminací prvního z nich, v případě solitér scénáře splněním uvedených podmínek.

Vesmírný střet

Space Empires: 4X je ojedinělá a naprosto výborná strategická hra. Na poli válečných her se vymyká svým tématem a na poli podobně orientovaných her se zase vymyká svým žetonkovým provedením. Přestože je hra značně komplexní, není to dáno složitostí, ale především množstvím pravidel. Jak ale doporučují sami autoři, hráči by měli začínat pozvolna s minimem představeným v základních pravidlech a postupně si přidávat, zkoušet a testovat další prvky. S tímto pozvolným přístupem musím jednoznačně souhlasit. Hráč tak plynule objevuje další a další možnosti a strategie. Nejedná se však o hru pro každého. Nejsou zde plastové modely vesmírných lodí, nejsou zde desítky překrásných ilustrací apod. Žetonky možná působí strohým dojmem, ale jsou přehledné a obsahují všechny potřebné informace. Kdo hrál na PC klasické 4X strategie, např. sérii Masters of Orion, tomu srdce u této hry nejednou zaplesá. Pokud hledáte kvalitní vesmírnou strategii s rozsáhlými možnostmi úprav a nastavení, může být Space Empires: 4X správnou volbou.

Space Empire 4x

hra pro 1 až 4 hráčů ve věku od 12 let s průměrnou herní dobou 180 minut

1 631 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.