Ubongo – tetris a kamínky (recenze)
V roce 2003 představil Grzegorz Rejchtman svou hru Pyramidens portar. Ještě ten samý rok si ovšem osvojila podobu a jméno, pod kterými ji známe dodnes, a to Ubongo. Tato hra pro dva až čtyři hráče v sobě kombinuje řešení prostorových hlavolamů na čas a trochu strategie. Mezi lety 2003 až 2011 získala celkem šest ocenění a jednu nominaci v kategorii rodinných a dětských her. Proč se k ní v dnešním článku vracíme a mohla by nabídnout něco zajímavého i vám?
Nádech Afriky
Díky společnosti Albi si můžeme Ubongo zahrát i v naší mateřštině, ačkoliv pravidla hry a více informací o ní můžete najít na českém webu věnovaném výhradně této hře, viz tento odkaz. Ve čtvercové krabici najdete herní desku rozloženou na dva díly, 4 plastové figurky hráčů, 72 drahokamů v pěti různých barvách (červená, fialová, modrá, zelená a žlutá), 36 oboustranných karet s hlavolamy, 4 sady obsahující 12 dílků různých tvarů, přesýpací hodiny a 1 šestistěnná kostka s rozličnými symboly. To vše je v prostorově štědré krabici uloženo v černém plastovém pořadači. Po stránce komponent zde není co vytknout, herní deska i karty jsou z pevného kartonu, drahokamy mají hezký tvar i barvy (k vidění i v jiných hrách) a kostka má pěkně vytlačené symboly. Figurky mají prazvláštní tvar, ale to je otázka vkusu a osobně se mi jejich abstraktní vzhled líbí. Nelíbí se mi ovšem výběr barev, kdy jedna je bílá, druhá béžová, třetí modrá a čtvrtá černá. Zvolené barvy se občas hůře rozeznávají a s ohledem na časový limit ve hře to může způsobovat nepříjemnosti. Výraznější barevné rozlišení figurek, nebo jejich různé tvary bych přivítal. Jak jsem ale zjistil, některé verze hry se v barevnosti liší, takže se může jednat o specifický problém určité edice. Celkově se mi líbí grafická stylizace hry, která svými symboly, spektrem barev i ornamenty připomíná Afriku, specificky pak domorodé kmeny. Ačkoliv jde ve své podstatě o abstraktní logickou hříčku, provedení dává hře příjemný nádech a atmosféru. To můžete ostatně posoudit sami z obrázků přiložených k tomuto článku.
Skládanka a lesklé kamínky
Na začátku se spojí dva díly herní desky a hráči do dírek náhodně rozmístí drahokamy. Každý pak dostane jednu sadu složenou z dvanácti různých dílků a zvolí si jednu figurku, kterou umístí na libovolné ze šesti obdélníkových polí na herní desce. Více figurek přitom může stát na stejném poli. Dle počtu hráčů zamícháte daný počet karet s hlavolamy a položíte je stranou. Na začátku je třeba se dohodnout, která obtížnost hry se bude hrát. V lehčí variantě musíte složit určitý obrazec ze tří předem daných dílků, zatímco v obtížnější variantě skládáte obrazce ze čtyř dílků. Následně se určí začínající hráč, rozdají se karty, aniž by bylo, vidět na vybranou stranu obtížnosti, a vše může začít.
Čas běží!
První hráč hodí kostkou a otočí přesýpací hodiny. Na kostce je šestice symbolů odpovídající symbolům na kartách s hlavolamy. Vedle každého ze symbolů jsou vyobrazené tři nebo čtyři dílky, které si pro vyřešení hlavolamu musí hráč vzít ze své sady. Zbylé dílky k řešení hlavolamu potřebovat nebude. Následně se hráči snaží během přesýpání písku v hodinách složit na obrazec na kartě dílky tak, aby ho celý vyplnili. Komu se to podaří, vykřikne Ubongo. Kdo vyřeší hlavolam jako první, může se na herní desce se svou figurkou pohnout až o tři pole doleva či doprava. Jakmile se zastaví na vybraném políčku, vezme si z jeho řady dva drahokamy nejblíže jeho figurce. Druhý hráč se může posunout až o dvě pole, třetí o jedno a pokud stihne i čtvrtý hráč hlavolam vyřešit, nehýbe se vůbec, ale může si vzít dva drahokamy ze své řady. To všechno musí hráči stihnout, než jim vyprší čas. Jakmile se hodiny přesypou, kolo končí a hráči už nemohou řešit hlavolam, hýbat s figurkou ani si vzít drahokamy.
Pohyb po herních polích je velmi důležitý, protože je součástí strategického prvku hry Ubongo. Vítězem se totiž na konci nestane ten, kdo má nejvíce drahokamů, nýbrž držitel nejvíce drahokamů jedné barvy. Může tak být výhodné nehýbat se o maximální možný počet políček, ale brát si vždy nejvýhodnější kombinaci drahokamů. Jakmile je kolo ukončeno, karty se odloží a hráči dostanou nové. Hráč po levici nyní aktivního hráče se stává prvním hráčem, háže kostkou, otáčí hodiny a vše takto pokračuje, dokud se neodehrají všechny karty. Na konci se porovná počet drahokamů v jedné barvě a komu se podařilo sesbírat stejných drahokamů nejvíce, vyhrává. Jestliže mají dva hráči shodný počet, rozhoduje počet drahokamů v druhé barvě, pokud ani to remízu nerozhodlo, pokračuje se v barvách dále.
Hlavolam, či zábava?
Ubongo je zářným příkladem, jak lze řešení logických rébusů krásně kombinovat s lehkou strategií a vše podávat v povedeném balení, které si drží jedinečnou atmosféru. Neobsahuje žádný text, takže je jazykově zcela nezávislá, pravidla hry i prostorové hlavolamy jsou snadno pochopitelné. Hra se dá využít i při hraní s menšími dětmi, které mohou řešit pouze hlavolamy bez časového limitu a bez nutnosti sbírat drahokamy. Hra je navíc rychlá i ve čtyřech hráčích, takže nestihne nikterak omrzet. Pokud do své herní sbírky hledáte abstraktní hru, ve které nechcete přímo soupeřit s ostatními a zároveň máte slabost pro hlavolamy nebo obdobné hádanky, mohlo by vás Ubongo zaujmout. Navíc existují variace v podobě Ubongo na cesty v menším provedení vhodnějším na dovolené a výlety a také Ubongo Duel zaměřené na přímé soupeření dvou hráčů.
1 315 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora