Posedlost jako fenomén doby (recenze)
Mnoho čtenářů považuje literární horor za poněkud odstrčeného bratříčka fantastiky. Pravda je, že oproti spřízněným žánrům je horor přece jen poněkud upozaděný. Není však pravdou, že by se v tomto pro mnohé pokleslém literárním odvětví u nás nic zajímavého neodehrávalo. Naopak se situace výrazně zlepšuje a strašidelné impulzy přicházejí jak od domácích autorů, tak i od nakladatelů překladové literatury. V rámci zahraniční tvorby se můžeme těšit rovněž z překladů současného světového hororu, a tedy nejen z neustálé recyklace průkopnických děl, jež mají status literární klasiky. Příkladem může být i na závěr loňského roku vydaný román Paula Tremblaye Hlava plná přízraků, který přináší moderní zpracování klasického motivu posedlosti démonem…
Paul G. Tremblay (1971) není pro tuzemské fanoušky žádnou známou veličinou a svým dílem Hlava plná přízraků u nás debutuje. V rodném USA si už svými díly vydobyl značné renomé (dvě nominace na Cenu Brama Stokera za nejlepší horor) nejen jako spisovatel, ale i jako editor hororových antologií. Román Hlava plná přízraků je moderní pohled na staré dobré vymítání a posedlost uvězněnou v těle dospívající dívky. Paralely můžeme hledat především ve filmové klasice Vymítač ďábla, na kterou se autor s hrdostí odkazuje. Nejde však o nezáživné napodobování dávno vyřčeného, žijeme přece v době internetu a různých reality show, z čehož Tremblay vychází a dává tím svému vyprávění neobvyklý střih. Děj se odehrává především ve dvou rovinách, přičemž vypravěčkou jedné z nich je autorka hororového blogu. Dostává se nám tak mimo jiné i určitého rozboru nejen příběhu, o který jde především, ale také hororu jako popkulturního fenoménu dnešní doby. Ale pěkně popořádku…
Rodina Barrettových vstupuje na scénu ve složení matky, otce a dvou dospívajících dcer. Žijí v provinčním městečku v Nové Anglii a hlava rodiny je dlouhodobě bez práce, což se projevuje nejen na psychice samotného otce, ale také na chodu domácnosti. Starší čtrnáctiletá dcera Marjorie začne v tomto období trpět nočními můrami, psychickými otřesy a změnami chování. To, co rodiče nejprve považují za pubertální vzdor, se brzy projeví v mnohem obludnějších rozměrech a není jiné cesty, než vyhledat odbornou pomoc. Věda zabývající se lidskou psychikou však tápe a otec se rozhodne situaci řešit v rámci duchovního rozměru.
Veškeré dění sledujeme očima mladší dcery Meredith, která po patnácti letech traumatický příběh vypravuje ženě, jenž se rozhodla napsat knihu o tomto mediálně známém případu. Ona mediální popularita se zrodila v momentu, kdy už rodiče nevěděli, na koho se obrátit, a navíc jejich finanční situace nebyla uspokojivá. Přijali nabídku televizní stanice, která se v jejich domě rozhodla natáčet reality show o posedlé dívce, která má být zakončena odborným církevním úkonem – vymítáním ďábla. Mediální projekt rozhodně nezůstává bez odezvy a kolem domu se začnou hromadit odpůrci podobných praktik z řad náboženských fundamentalistů. A ani blízké okolí se na cestu, kterou si Barrettovi zvolili, nedívá zrovna s pochopením. Po patnácti letech tedy Meredith vzpomíná na události, které od té doby držela hluboko ve svém nitru, a začíná pochybovat, zda se rodinné trauma, které sledovala dětskýma očima, skutečně odehrálo tak, jak si dosud myslela. Přemýšlí o věcech, které se staly, a dává si je do nových souvislostí.
Dále je tu výše zmíněný blog, který s pravým fanouškovským nadšením rozebírá události, jak je přinesla televizní show, a nevyhýbá se poukazovat na praktiky, které televizní štáby a producenti v těchto typech pořadů běžně používají. Pomocí textů z tohoto blogu čtenář objevuje nové souvislosti. Prolínání dvou odlišných pohledů na jeden příběh je pak největší devízou knihy. Na zvolenou formu si brzy zvyknete a bude ve vás vyvolávat řadu otázek. Tremblay se navíc nezdráhá nabízet čtenářům špatná řešení nebo slepé dedukční uličky, se jejichž pomocí si s nimi lehce pohrává.
Kniha nenabízí hlubší inovace v oblasti exorcistického hororu a ani se o to nesnaží. Naopak v určité rovině se přímo nabízí srovnání s nejznámějšími, především pak filmovými díly žánru, o než se autor ve svém vyprávění opírá a poukazuje na ně jako na jakási popkulturní fakta. Přináší tak „pouze“ nové úhly pohledu a vcelku inovativní formu vyprávění otřepaných zápletek. Popsaný styl je ve výsledku velmi příjemný, čtivý a často i nezbytně napínavý. Získáte z něj pocit, že jste nalezli něco důvěrně známého, co je servírováno se zápalem a chutí. Hlava plná přízraků je tak v konečném výsledku opravdu dobrou oddechovou žánrovou literaturou, u níž se budete především bavit a možná si rozšíříte obzory v rámci duševní stravy hororové subkultury. A to jistě není zase tak málo.
Paul Tremblay: Hlava plná přízraků
vázaná, překlad Irena Steinerová, obálka Gabriela Janovská, 328 stran, 299 Kč
Související odkazy:
Televizní vymítání ďábla… (ukázka)
1 143 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Normálne o tento typ hororu nemám veľmi záujem, ale na túto knihu slýcham už dlhšie chvály z každej strany, asi ju časom skúsim.