The New Era: V nukleární pustině (recenze)
Kdo občas zabrousil do světa videoher, nepochybně přinejmenším něco zaslechl o legendární sérii Fallout. Bizarní svět po třetí světové válce a jaderné zimě se stal legendou a nezapomenutelným zážitkem mnoha hráčů. Obdobný svět si mohou užít i vyznavači stolních her díky polskému vydavatelství Portal Games, které představilo sérii karetních her 51st State. Kromě první hry nesoucí název celé série vyšlo ještě samostatně hratelné rozšíření The New Era a menší rozšíření Winter. V dnešním článku se zaměříme na druhou jmenovanou hru, jelikož se jedná ve své podstatě o vylepšenou původní základní hru 51st State, která už prakticky není dostupná.
Svět po katastrofě
The New Era je karetní budovatelská hra pro 2 až 5 hráčů z prostředí postapokalyptického světa Neuroshima, ve kterém se pět frakcí (Obchodníci, Mutanti, Hegemonie, New York a Apalačská federace) snaží ovládnout zbytky země, která byla dříve známá jako Spojené státy americké. V krabici je 110 karet, 5 velkých karet frakcí, 160 žetonů, 48 dřevěných žetonů zdrojů ve čtyřech barvách, 22 dřevěných postaviček (tzv. meeples), žeton prvního hráče, pravidla a referenční karta s počitadlem bodů. Ilustrace příjemně navozují ponurou atmosféru zdevastovaného světa, ovšem hra zcela vyniká svou ikonografií a tedy jazykovou nezávislostí, o tom však níže.
Boj o moc
Na začátku hry si hráči rozdělí herní frakce a vezmou si příslušné karty a žetony. Následně se zamíchají karty lokací a kontaktů a každý hráč dostane 4 karty. Poté si doberou další karty ve stylu draftu – z dobíracího balíčku se otočí několik karet, které si hráči postupně rozebírají a karty se doplňují. Jakmile tímto způsobem získají všichni dvě karty, vezmou si třetí skrytě z vršku dobíracího balíčku. Poté získají dle svých vyložených karet a obchodních smluv všechny zdroje a výhody a v tento okamžik se hráči musí také rozhodnout, zda využijí bonus za vypleněné lokace (tato část se v prvním kole nevyhodnocuje).
Hra se dělí na velká kola, kde se hráči střídají ve vykonávání možných akcí. Těch je celkem dvanáct a možností je tedy skutečně dostatek. Za akci lze vykládat karty, posílat své dělníky na lokace, měnit karty na ruce atd. Hráči se střídají v akcích, dokud všichni neohlásí pass. Jakmile hráč ohlásí pass, je v zásadě mimo hru ve všech směrech. To znamená, že na jeho lokace není možné útočit, posílat své dělníky, uzavírat smlouvy atd. Pass tak neznamená jenom ukončení kola, ale může být zajímavým strategickým tahem, který poškodí herní plán soupeře. Když končí kolo, všechny nevyužité zdroje (nikoli vítězné body!) se zahodí, vyhodnotí se změny na počitadle bodů, a pokud žádný z hráčů nezvítězil, začíná kolo další.
Orientace v pustině
Zde je třeba se zastavit a osvětlit ikonografii karet, která se zprvu může zdát nepřehledná nebo snad zmatečná. Jakmile do ní však proniknete, je vše na první pohled jasné. Karta se dělí na tři části – horní červený pruh, střední bílou část a spodní modrý pruh. Horní červená část představuje jednorázový bonus, který hráč získá dobytím a vypleněním této lokace. Spodní modrý pruh představuje menší bonus z obchodní smlouvy s lokací. Oproti dobytí ovšem dává modrá část bonus na začátku každého kola. Hráči získávají tímto způsobem další zdroje, dělníky, vítězné body, karty atd. Oba tyto druhy karet se umisťují pod kartu frakce tak, aby byl vidět pouze červený nebo modrý pruh. Ovšem pozor! Hráč může mít běžně najednou pouze tři karty vyplenění a obchodních smluv, a to dohromady! Je tedy třeba pečlivě zvážit, kdy se dobytí nebo obchodování skutečně vyplatí.
Prostřední část mohou hráči využít, pokud lokaci tzv. začlení do své říše. Karta lokace patří do jednoho ze tří typů, což poznáte dle značek v horní a dolní části kruhu s ilustrací. Pokud je dole normální značka továrny, jedná se o výrobní lokaci. Nahoře je pak dělník a to buď normální (výrobní lokace otevřená ostatním hráčům), nebo přeškrtnutý (ostatní hráči nemohou na lokaci poslat své dělníky). Pokud je dole přeškrtnutá značka továrny, jde o kartu vlastnosti, jež automaticky produkuje bonus, pokud hráč splní její podmínku. Pokud je v horní části přeškrtnutý dělník a dole normální dělník, jde o kartu akce. Aby hráč takovou lokaci aktivoval, musí na ni poslat svého dělníka. Druhou možností, jak poznat typ karty, je malá červenomodrá šipka interakce v pravém horním rohu karty, která udává sílu potřebnou na dobytí a vyplenění a zároveň obchodní moc potřebnou k obchodování s lokací.
Další možností jsou karty kontaktů, které jsou celé šedé, modré, červené, nebo v kombinaci těchto barev a jsou jako jediné orientované na šířku. Ty dávají jednorázové bonusy nebo žetony sloužící pro vyplenění, obchodování nebo začlenění lokací. Hru vyhraje hráč, který jako první dosáhne 33 a více vítězných bodů. Body se v této hře nekumulují, ale vždy se na konci kola vyhodnotí aktuální stav. Za každou lokaci začleněnou v říši získává hráč 1 vítězný bod. K tomu se přičtou žetony bodů na kartě frakce a žetony bodů na kartách lokací.
Navštívíte padesátý první stát?
Hra má jednoduchá pravidla (ačkoliv to tak na první pohled nemusí vypadat), je svižná a má i dostatečnou míru interakce. Výběr akcí je tak rozsáhlý, že i přes jednoduchost nabízí nepřeberně možností, jak hru pojmout. Lze hrát skutečně agresivně a napadat ostatní hráče, můžete se zaměřit na obchodování nebo výstavbu a jistě bych našel další a další možnosti. Složitost přichází ve snaze vytvořit co nejefektivnější kombinaci karet, plenění a obchodování, abyste jako první dosáhli třiceti tří bodů. The New Era je silně tematická hra, kterou si oblíbí milovníci her vyžadujících rozumné množství přemýšlení, kde není (převážně vinou soupeřů) nic zadarmo.
51st State: The New Era
pro 2–8 hráčů od věku 12 let, průměrná doba hraní 60 minut, cena od 649 Kč
1 221 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora