Ocenění

Temné znamení: Lovecraftovský horor v muzeu

Autor | Aktuality | Pondělí 21 dubna 2014 9.15

Už několikrát jsem se v článcích zmiňoval o hře Arkham Horror z dílny Fantasy Flight Games (dále jen FFG), kterou máme možnost vyzkoušet v naší mateřštině díky překladu vydavatelství Blackfire. Ačkoliv je hra jedním z předních představitelů žánru ameritrash a atmosféra počátku dvacátého století v kombinaci s nadpozemskými hrůzami z krabice přímo dýchá, má Arkham Horror jednu nevýhodu – může někdy trvat docela dlouho, obzvláště při hře více jak čtyř hráčů. Autorská dvojice Richard Launius a Kevin Wilson si tak znovu společně sedli a jali se všechen zážitek zhustit do kratší herní doby. Výsledkem byla v roce 2011 představená hra Elder Sign, kterou český distributor přeložil a vydal pod názvem Temné znamení.

Strašidelné muzeum

V menší čtvercové krabici najdete krom pravidel 80 velkých a 76 malých karet, 147 žetonů, kartu vstupu do muzea, hodiny a 8 speciálních kostek. Temné znamení je čistě kooperativní hra pro jednoho až osm hráčů a herní doba se pohybuje okolo jedné hodiny. Na velkých kartách najdete 16 různých vyšetřovatelů, 8 Prastarých a 56 karet dobrodružství, z nichž osm je z jiného světa. Malé karty tvoří po dvanácti běžných a unikátních předmětech a kouzlech, 8 karet společníků a 32 karet Mythosu. Mezi žetony najdete zdraví a příčetnost postav, malé žetony představující jednotlivé vyšetřovatele, příšery, počítadla probuzení Prastarého a žetony temných znamení. Hodiny jednoduše složíte spojením jedné ručičky s ciferníkem s pomocí malé plastové spojnice.

Hra se odehrává v arkhamském muzeu, kde se dějí nevysvětlitelné a náležitě temné události vedoucí k ovládnutí našeho světa jedním z Prastarých. Jako již mnohokrát stojíte mezi touto hrozbou a naším světem pouze vy coby hrdinní vyšetřovatelé. Vaším cílem je získat plněním dobrodružství dostatečný počet temných znamení k odehnání božstva, na což ovšem nemáte zrovna moc času. Všichni se postupně střídají v kolech po směru hodinových ručiček, a jakmile hráč odehraje své akce, otočí ručičku na hodinách o čtvrt hodiny. Jakmile se ručička dostane na dvanáctou hodinu, otočí se karta Mythosu, která má jeden okamžitý a jeden průběžný efekt. Právě tyto karty mnohdy přidávají na počítadlo vybraného Prastarého žetony neúprosně odměřující jeho oživení. Podobně jako v Arkham Horroru, i zde máte po probuzení božstva poslední šanci na zachránění situace v podobě přímé konfrontace.

Na začátku si vyberete či vylosujete jednoho Prastarého a každý dostane kartu a žeton jednoho vyšetřovatele, dle kterého si vezme odpovídající počáteční výbavu (karty předmětů, kouzel, žetony stop), životy a příčetnost. Následně se doprostřed herní plochy umístí karta vstupu do muzea, vyloží se vrchních šest karet dobrodružství, hodiny nastaví na dvanáctou hodinu a hra může začít. Na každé kartě dobrodružství je ilustrace, tematický a případně krátký herní text. Ve spodní polovině se na dřevěném podkladu nachází různý počet čtverců v několika řadách, které určují symboly nutné k překonání této události. Mezi symboly patří chapadla, svitek, lebka a lupa, u které je vždy doplněno číslo. U některých karet můžete u vrchní řady najít šipku, což znamená, že úkoly nelze plnit v libovolném pořadí, ale je nutné je plnit postupně odshora dolů. Na úplném spodku karty je červený a bílý pruh se symboly, jež představují následky selhání nebo úspěšného splnění úkolu.

Kostkami proti Prastarým

Ve svém kole se může hráč buď přesunout na kartu vstupu do muzea, kde je možné se za trofeje ošetřit, nakoupit nebo zkusit štěstí ve ztrátách a nálezech, nebo na jedno z odkrytých dobrodružství, které musí následně splnit. K tomu normálně použije šestici zelených kostek, přičemž každá z nich má na sobě po jednom symbolu chapadel, svitku a lebky a poté jednu, dvě a tři lupy. Hráč se následně snaží hodit kombinaci jednoho z úkolů (řada symbolů). Pokud se mu to podaří, vezme odpovídající kostky a položí je na kartu, aby označil splnění úkolu. Lupy lze sčítat z více kostek, máte-li například za úkol hodit 4 lupy, můžete dosáhnout cíle dvěma kostkami, na nichž padly dvě lupy. Pokud se vám nepodaří splnit žádný z úkolů, musíte dát jednu kostku stranou a házet se zbylými. Takto hody pokračují, dokud hráč nesplní všechny úkoly na kartě, nebo mu nedojdou kostky. Pokud úkoly nesplní, aplikuje následky z červené části na spodku karty. Povětšinou to znamená ztrátu života nebo příčetnosti, vyvolání příšery, která ztíží jednu z karet dobrodružství, či přidání žetonu na počítadlo probuzení Prastarého. Jestliže úkoly zdárně dokončil, získá vše z bílé části na spodku karty – předměty, kouzla, pomocníky, žeton temného znamení apod., kartu si bere jako trofej a na její místo vyloží vrchní kartu z balíčku dobrodružství.

Aby nešlo o úplnou náhodu, má hráč k dispozici mnoho pomůcek, jak ovlivnit či vylepšit své hody. Karty předmětů umožňují upravit výsledek hodu nebo přidávají žlutou a červenou kostku, na nichž je více lup a chybí jim symbol chapadel. Kouzla umožňují mimo jiné uložení si jednoho hozeného symbolu a každá postava má svou zvláštní schopnost, ať už je to změna jednoho symbolu na jiný, nebo léčení životů či příčetnosti. A pokud ani to nepomůže, umožňují vám žetony stop přehození libovolného počtu hozených kostek. Dále je zde možnost soustředění se na úkol, kdy si hráč po neúspěšném hodu může jednu kostku dát na žeton své postavy a využít ho v pozdějších hodech, nebo asistence ostatních hráčů nacházejících se na stejné kartě dobrodružství.

Užijete si muzejní noc?

Temné znamení nemá nijak složitá pravidla, ačkoliv jsem v dnešním článku nepopsal do detailu vše, co hra nabízí. Přestože je zde oproti větším bratříčkům z prostředí Lovecraftova světa omezen pohyb i množství doprovodného textu, jedná se stále o zábavnou a atmosférickou hru, která má výhodu ve své lehkosti a kratší herní době. Házení nemusí být díky všem možnostem vyšetřovatelů tolik náhodné, jak se může na první pohled zdát, ale i tak vám mohou připravit pár nečekaných vítězství nebo hrozivých porážek. Provedení je navíc krásné dle standardů FFG, tedy plno fotorealistických ilustrací a přehledný, leč tematický design karet. Pokud je na vás Arkham Horror moc dlouhý a prostorově náročný, ale máte rádi prostředí, mohlo by být Temné znamení určeno právě vám. Pro anglický originál už je k dispozici rozšíření Elder Sign: Unseen Forces přinášející kostky požehnání a prokletí, nové vyšetřovatele, Prastaré a karty Mythosu včetně několika mimořádně nepříjemných. Také nahrazuje kartu vstupu do muzea několika oddělenými kartami s upravenými vlastnostmi a bez možnosti vyměnit své trofeje za jeden temný symbol. O vydání u nás se zatím nic neví, ale pokud bude mít hra u českých hráčů úspěch, mohla by se svých expanzí dočkat.

Temné znamení

kooperativní, pro 1 až 8 hráčů od 14 let s herní dobou cca 90 minut, cena od 469 Kč

1 717 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.