Ocenění

Sestup do temnot (Descent: Výpravy do temnot)

Autor | Aktuality | Pondělí 17 února 2014 9.30

Pokud se rozhodneme pro tematickou hru, má většina hráčů na jazyku buď fantasy nebo science fiction. V obou žánrech bychom mohli lehce najít desítky titulů hodných zahrání a dnes si přiblížíme jednu z velkých her plnou boje, magie, mocných hrdinů a nestvůrných nepřátel. Descent: Výprava do temnot (2. edice) je české vydání (Blackfire) fantasy klasiky od Fantasy Flight Games z roku 2005, přesněji jde tedy o překlad druhé a značně upravené edice z roku 2012. Jestliže jste někdy měli chuť popadnout meč, luk nebo ohnivou kouli a vypořádat se s bandou skřetů a dalších monster, čtěte směle dál a navštivte společně se mnou svět Terrinoth, ve kterém se odehrávají také Runewars, Rune Age nebo nově i druhá edice hry BattleLore.

Svolání dobrodruhů

V Descentu se jeden hráč ujme role tzv. overlorda, temného pána ovládajícího všechny stvůry, pasti a hrozby nastražené hrdinům, které může představovat jeden až čtyři další hráči. Jde tedy o tzv. semi-kooperativní dungeon-crawl (procházení podzemí) hru, v níž skupina spolupracuje, nikoliv však proti hře samotné, ale proti jednomu hráči. Herní doba se může hodně lišit dle vybraného stylu hry. Pokud si chcete jenom užít jednu taktickou šarvátku skupiny hrdinů a nestvůr, může hra trvat do jedné či dvou hodin. Jestliže se ovšem rozhodnete pro příběhovou kampaň, můžete s touto hrou velmi příjemně strávit několik herních večerů. V krabici toho najdete opravdu hodně, takže se vyvaruji detailů: 39 krásně zpracovaných plastových figurek, 9 speciálních kostek, 236 karet, 48 dílů mapy a 157 žetonů, knihu pravidel a průvodce dobrodružstvím. Jelikož jde o jeden ze šperků z nabídky FFG, dočkáte se u všech komponentů té nejlepší kvality, co se materiálu i ilustrací týče. Zde se vrátím k článku z minulého týdne, kde jsme si trochu přiblížili žánr ameritrash, právě Descent je přesně ten typ hry, která rozložená na stole bezostyšně láká všechny kolem k usednutí a zahrání.

Zlý pán jeskyně

Pravidla mají bezmála 30 stran, a ačkoliv nejsou složitá, je jich poměrně dost, takže se v dnešním článku nezaměřím na jejich podrobné vysvětlení, ale především na celkové představení a možnosti hry. Vše začne výběrem overlorda a dobrodružství. Těch v průvodci dobrodružství najdete rovných šestnáct. Následně dle pokynů sestavíte mapu, hráči si vyberou své hrdiny, připravíte všechny potřebné žetony, sestavíte balíčky karet a hra může začít. Máte na výběr čtyři druhy hrdinů – válečníka, léčitele, mága a zvěda. Každé povolání má dvě možné specializace s rozličným startovním vybavením a dovednostmi. Zde se hra dostává lehce na pomezí RPG, ale i přes všechny použité prvky zůstává čistokrevnou stolní hrou.

Hráč si v roli overlorda taktéž přijde na své, jelikož si může obdobným způsobem upravovat svůj balíček karet dle specializace (více příšer, nebo třeba zákeřné pasti). Připraví si figurky a karty nestvůr, žetony cílů dle vybraného scénáře apod. Jakmile jsou všichni hráči připraveni, střídají se kola hrdinů a overlorda. Tah hrdiny se skládá z údržby, během které se vyhodnocují probíhající efekty, spouští se zvláštní schopnosti a obnovují se karty vyčerpané v předchozích kolech. Poté si může hrdina změnit aktivní předměty, tedy vybavení, a zbraně. Následně provede až dvě akce, přičemž na výběr má pohyb, útok, použití dovednosti, odpočinek, prohledávání, vzpamatování se, kříšení jiného hrdiny, otevření či zavření dveří a zvláštní akci. Akce může provést v libovolném pořadí a jeden druh akce může zvolit dvakrát. Jakmile odehrají své kolo všichni hrdinové, je na řadě overlord. Ten na začátku provede údržbu a vezme si jednu kartu ze svého balíčku, následně může zahrát libovolný počet karet, které lze hrát na počátku tahu. Následně aktivuje v libovolném pořadí všechny nestvůry ve hře. Ty podléhají vlastním pravidlům dle typu konkrétního monstra.

Příběh a boj

Dle vybraného scénáře musí hrdinové pro vítězství splnit rozličné podmínky. Jednou budou bránit obilí před nenechavými gobliny, jindy musí zachránit unesené vesničany z doupěte plného hladových příšer. Oproti klasickým hrám na hrdiny (např. Dračí doupě) zde ovšem není kladen důraz na hraní postav, jejich rozhovory a rozpoložení. Descent se omezuje na vylepšování vlastností, vybavení, zbraní a především taktický boj. Ačkoliv je výsledek boje řešen speciálními kostkami, není zcela náhodný. Výběr kostek závisí na zvolené zbrani, zda se jedná o útok na blízko, na dálku či kouzlo a proti hodu na útok má hrdina i příšera ještě hod na obranu odvíjející se od typu nestvůry či používané zbroje. Hrdinové musí v boji spolupracovat a ne vždy je cílem prosté pobití nepřátel.

Kromě jednotlivých scénářů si hráči mohou vybrat ještě epickou hru, ve které overlord i hrdinové začínají na vyšší úrovni s lepším vybavením, více schopnostmi a dovednostmi, nebo tažení, během něhož procházejí řadu souvislých scénářů. V rámci tažení se dle výsledku jednotlivých scén rozhoduje o pokračování a hrdinové i overlord získávají zkušenosti, poklady a peníze, za které si své postavy mohou vylepšovat. To zahrnuje nákup lepšího vybavení, nové dovednosti a doplňování karet do balíčku overlorda. Nesmírně sympatickým prvkem je vylepšená návaznost a provázanost scénářů v tažení. Zda hrdinové v prvním scénáři vyhrají či prohrají se nějakým výrazným (leč ne zcela převratným) způsobem projeví v pozdějších fázích hry.

Vypravte se do temnot

Můj názor na hru Descent: Výprava do temnot (2. edice) byl, obávám se, znát v celém článku. Hra se mi skutečně líbí a především její lavírování na hraně deskové hry a hry na hrdiny pro mne tvoří vyváženou směs herních mechanismů a příběhu, který si hráči mohou snadno zahrát během hodiny či v průběhu několika sezení. Taktický prvek bojů a vylepšování postav si v rozumně zjednodušené formě bere to nejlepší z her na hrdiny a zpracováním skýtá skvělý herní zážitek. Pravidla jsou sice delší, ale po první hře si na běh hry a vše potřebné snadno zvyknete, s čímž značně pomáhají úvodní naučné scénáře a přehledová karta umístěná na zadní straně pravidel. Hra sice obsahuje značné množství textu, ale s ohledem na český překlad zde není jediná překážka, aby si ji nemohl kdokoliv vyzkoušet.

Pokud jste si chtěli zabojovat s příšerami, ale nechtěli jste trávit ohromné množství času hraním her na hrdiny, tvořením postavy, náročnějšími výpočty a hraním mimo boj, je pro vás Descent ideální příležitostí. Představuje výborně zpracovaný a od přebytečných prvků zbavený dungeon-crawl. V anglickém jazyce stále vycházejí rozšíření s novými hrdiny, monstry, dovednostmi a scénáři, takže variabilita je značná, i když je otázkou, zda a kdy se tato rozšíření dočkají svého českého překladu. Každopádně vám nic nebrání jenom s obsahem základní hry vytvářet vlastní scénáře. Shrnuto a podtrženo obsahuje čtvercová krabice desítky hodin zábavy pro každého zájemce, jenž se kdy toužil stát hrdinou, ale nechtěl věnovat příliš času činnostem mimo boj s nestvůrami ohrožujícími nevinné a slabé.

Descent: Výpravy do temnot (2. edice)

pro 2 až 5 hráčů od dvanácti let, průměrná herní doba 60 až 120 minut, cena od 1399 Kč

3 603 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Komentáře by Kim — 17.2.2014 @ 9.47

    Až na tu cenu dobrý

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.