Trosečník na rudé planetě (recenze)
Spisovatel Andy Weir napsal čtivou a zábavnou prvotinu, kterou zprvu publikoval svépomocí v roce 2011. Následně práva na vydání knihy odkoupilo nakladatelství Crow Publishing. Nedlouho po vydání se knižní Marťan stal světovým bestsellerem. V takových okamžicích je filmové zpracování většinou jen otázkou času a já se na něj těšil, obzvlášť když se ho ujal Ridley Scott. Člověk, který v minulosti definoval směr moderních sci-fi filmů (Vetřelec, Blade Runner). Scott v posledních letech bohužel volil scénáře, které nedopadaly v očích kritiků vůbec dobře, tentokrát se ale trefil do černého. Filmový Marťan je zábavný pohodový snímek pro celou rodinu, kterému výrazně neškodí delší stopáž (něco přes dvě hodiny) ani optimistické ladění.
Příběh nás seznamuje s misí Ares 3 na planetě Mars. Tým astronautů se zabývá průzkumem a sbíráním vzorků, dokud jejich poklidnou činnost nenaruší písečná bouře. Vichřice začne ohrožovat stabilitu návratového modulu, proto je velitelka Lewisová (Jessica Chastainová) nucena misi zrušit. Při evakuaci se však ztratí botanik Mark Watney (Matt Damon) a je považován za mrtvého. Posádce se podaří dostat na orbitu k lodi Hermes a vypraví se na dlouhou cestu k Zemi. Má to ale jeden háček… Mark totiž přežil. Komunikace s Hermem i Zemí je po bouřce mimo provoz. Mark je zraněný, má omezené zásoby potravin i kyslíku, a protože nejsme ve Star Treku, ale v blízké budoucnosti, další výprava na Mars dorazí až za čtyři roky. Mark má jen dvě možnosti: sednout si na zadek a umřít, anebo navzdory nepříznivým okolnostem zatnout zuby a vzdorovat osudu.
Více science než fiction
Scottova sci-fi novinka nejede v duchu epického Interstellaru ani adrenalinem nadupané Gravitace Alfonse Cuaróna. Podobná je v tom, že více než na fiction dává důraz na science. Marťan se nezabývá vzdálenými galaxiemi ani cizími mimozemskými druhy, pracuje s reáliemi, které dnes známe. Realističnost filmu samozřejmě není úplně úplná, ale rozhodně nepůsobí hloupě a průměrný divák se znalostí fyziky, chemie či informatiky nebude brblat nad tím, jak se jednotlivé situace v ději řeší. Mark je sci-fi verze McGyvera a s pomocí vědy si poradí s každou situací, i když zdaleka ne všechno probíhá podle plánu.
Dejte si v duchu dohromady Trosečníka a Apollo 13, přimíchejte více humoru, a zhruba vám vyjde Marťan. Ačkoli jde o námět osamělého člověka, nejedná se o psychologickou one man show, do příběhu je zahrnuto i dění na Zemi, kde NASA pracuje s veřejným míněním a hledá způsob, jak Marka zachránit. Navíc tu máme posádku Herma, která se teprve na cestě domů dozví, že jejich kolega žije, a musí se vyrovnat s faktem, že ho opustili. Na rozdíl od předlohy zde NASA dostává víc prostoru. Všechny střídající se složky ovšem skvěle zapadají do sebe a tvoří dějovou koláž, která funguje jak má.
Ridley Scott ve svých filmech dává vždy přednost skutečným kulisám. Exteriéry rudě zbarvené pouště a skalisek zde působí nejen reálně (natáčeno v jordánské poušti), ale mají navíc i svůj půvab. Digitální práce grafiků pouze dolaďuje skutečnou přírodu, a přestože jsme už měli možnost rudou planetu navštívit ve filmech dříve, Scottova vizuální stránka je rozhodně nejpůvabnější. Dočkáte se mnoha záběrů na marsovskou krajinu, která má občas až meditativní rozměr.
Humor a disco osmdesátek
Scénář je povedený, což znamená, že jde o zdařilou knižní adaptaci. Vyhýbá se zbytečnému natahování a představování postav: k bouřce dochází hned na začátku, Mark využívá videodeník coby záznamy svých činů, nerozebírají se zde vnitřní psychologické pochody hrdinů. Tým Aresu 3 je složený z profesionálů, vědců a mariňáků, kteří se v krizové situace nehroutí, ale problémy okamžitě řeší s pomocí svých schopností. Mark je přitom sympaťák, inteligentní, fyzicky i psychicky zdatný. Z toho důvodu ale také odpadá hlubší vhled do lidského nitra. Mark je povahově optimistou, díky čemuž se ze zdánlivě bezvýchodné situace nezblázní. Neztrácí naději a řeší systematicky jeden problém za druhým. Vybaven je přitom nejen svými dovednostmi, důvtipem a odvahou, ale také disco sbírkou velitelky Lewisové. Díky tomu snímek v průběhu vytahuje osmdesátkové šlágry.
Humor je velké plus a hodně celému vyprávění prospívá. Marťan je napínavé pohodové dobrodružství, které má za cíl především bavit. Sebeironie a nadhled Markovi slouží jako nástroj přežití extrémních podmínek. Ve větším stresu než osamělý astronaut je nakonec samotná NASA, kde si slovními přestřelkami vědecké mozky vyměňují názory, jak Watneyho dostat domů. Mezi nimi se představí Jeff Daniels coby ředitel vesmírného programu, Sean Bean nebo Chiwetel Ejiofor. Postavy jsou zde veskrze kladné (až na jednoho realistu) a pro záchranu přítele a kolegy jsou ochotní dát v sázku nejen kariéru, ale i vlastní život. Což platí především o posádce Herma, kde sice Marka nevidíme v interakci s ostatními, ale z jejich reakcí chápeme, jak moc je jim blízký.
Nedočkáte se zde sentimentálního okecáváni ani filosofování nad nekonečností universa a malosti člověka. Komorní zpracování nás s hrdinou ztotožňuje, přestože nenabízí tolik hereckých poloh, kolik by Matt Damon mohl nabídnout. Vytknout lze rovněž haprující ztrátu napětí, protože o Marka se nakonec zas až tak moc nebojíme. Pojetí příběhu je šablonově přímočaré a divák už předem ví, že v závěru nebudou chybět očekávané slzy dojetí a bouřlivé tleskání všech zúčastněných. Pokud byla Gravitace nadupaná adrenalinem a přenášela na diváka strach z vesmíru, Marťan je o síle lidského ducha a dobrotě i vynalézavosti lidstva jako celku. Možná je to krapet přehnané, ale zvolená koncepce nepřechází hranici únosnosti. Film se sice v závěru odchýlí od předchozí umírněnosti, ale jako snímek pro široké publikum, kde se skloubí kvalitní forma s odlehčeným obsahem, funguje dobře. Tu a tam mohl Ridley více přitvrdit a tlačit na rovinu nebezpečí, ale i tak snímek nabízí dobrodružnou zábavu, kde divák bude se zájmem sledovat každý Markův krok a ve finále křečovitě držet palce.
Velmi příjemný standard
Čistá práce pro široké publikum. Marťan má kvalitní režii, kameru, scénář, herce a v neposlední řadě i slušnou dávku staré dobré vědy. Scénář je věrný odlehčené knižní předloze, která neměla v úmyslu zkoumat lidskou duši ani tvořit survival plný strachu. Film tak zůstává ve standardech Hollywoodských příběhů a nenabízí nic moc navíc. Díky hereckému obsazení, humoru a kvalitní režii však zaujme jak fandy sci-fi žánru, tak i odrostlejší děti s rodiči. Ridley Scott konečně zpřetrhal řetěz snímků, které ho už v očích mnoha diváků posílaly do důchodu. Jeho poslední film se sice nezapíše do zlatých kánonů sci-fi kinematografie, ale velmi příjemně se na něj dívá.
Marťan
USA, 2015, 141 min.
Režie: Ridley Scott
Scénář: Drew Goddard, Andy Weir
Hrají: Matt Damon, Jeff Daniels, Chiwetel Ejiofor, Jessica Chastian a další
1 678 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Velmi dobře napsané, měl jsem z toho téměř totožné pocity.
Na film se těším, recenze parádní, díky.
S náznakem humoru jsem se setkala právě už v recenzi. Totiž věta „…a protože nejsme ve Star Treku, ale v blízké budoucnosti,…“ mě podnítila k hledání:
http://www.kontinuum.cz/databaze/epizody/VOY/6×08-One-Small-Step
Je jasné, že pokud chce NASA naplánovat misi „Ares,“ rozhodně by si měla dávat bacha na třetí a čtvrtý let.
Oboje na Marsu, oboje tak trochu průser. A pak že nejsme ve ST 🙂 .
Si děláš srandu?! To v tom ST fakt je? 😀 Humorný…
Ronkar: Myslím to smrtelně vážně 🙂 . Je to tam. Furt jsem si říkala, že mi mise Ares něco říká. A chvíli jsem doufala, že to i ve ST byla trojka. Ale takhle to alespoň příjemně navazuje.
Za sebe bych řekl, že závěr hranici únosnosti přechází. Skloubením komiksové estetiky a tlaku na genderovou rovnost působí finále jako fraška.
Jinak souhlas – Scott dotlačil do kin důstojnou adaptaci. Od Amerického gangstera nenatočil lepší film.