Ocenění

Mistři animované fantastiky 48 – Henry Selick

Autor | Aktuality | Pátek 2 října 2015 9.15

Po dalším nostalgickém zastavení ve staré Evropě, při kterém jsme zavzpomínali na legendárního maďarského režiséra a animátora Attilu Dargaye, se otočme opět na druhou stranu oceánu a představme si dalšího z tvůrců Ameriky. Kontinentu, který je bohatý nejen na filmařské talenty a který dokáže často překvapit. Vraťme se k umění stop-motion animace a připomeňme si animátora, autora, režiséra i producenta v jedné osobě Henryho Selicka. Muže, jehož spolupráce s legendárním Timem Burtonem nadchla fanoušky po celém světě a jehož osobitý styl vyprávění je nezapomenutelný. Navzdory tomu, že začínal ve slavném studiu Walta Disneye, nenechal se ovlivnit a dokázal natočit počiny, které jsou nejen nezapomenutelné, ale i originální a plné fantazie.

nightmare-before-christmas

Jméno Henryho Selicka u nás není tak známé, ovšem každý z fanoušků animované audiovizuální fantastiky si určitě vybaví alespoň jeden z jeho celovečerních filmů. Henry Selick miloval kreslení a vyprávění příběhů už od útlého věku, a tak nebylo překvapením, když zamířil po dokončení vzdělání v Americe studovat animaci až do Londýna na Central Saint Martins College of Arts and Design. Do studia Walta Disneyho nastoupil takřka ihned a zapojil se do tvorby jak celovečerních, tak i krátkometrážních snímků. Roky, které věnoval práci animátora v tomto legendárním studiu, naplnil nejen tříbením a zdokonalováním vlastního stylu, ale i seznamováním a spoluprací se známými jmény. V roce 1982 získal grant na vlastní krátkometrážní film Seepage, který okamžitě zaujal a získal nominaci na MFF v Chicagu.

Od osmdesátých let tedy pracoval Henry Selick jako nezávislý tvůrce a věnoval se malování storyboardů, animaci či natáčení reklam. Když v roce 1990 získal jeho krátkometrážní televizní snímek Slow Bob in the Lower Dimensions cenu na festivalu v Ottawě, všiml si talentu Henryho Selicka Tim Burton a nabídl mu spolupráci. V jeho produkci potom mohl Selick natočit svůj celovečerní debut The Nightmare Before Christmas (Ukradené Vánoce Tima Burtona, 1993), který se stal takřka ihned kultovní klasikou. Navzdory tomu, že se studiu Walta Disneyho zaleklo kontroverzního spojení strašidel, halloweenské atmosféry a Vánoc a uvedlo snímek do distribuce bez obvyklé propagace, loutkový film si během krátké doby vydobyl nejen přízeň diváků, ale zazářil i v odborných kruzích. Mimo ocenění z filmových festivalů je Nightmare Before Christmas ověnčen nominací na Oscara v kategorii vizuální efekty a Zlatým Glóbem za skvělou hudbu Dannyho Elfmanna.

Adaptace knihy Roalda Dahla James and the Giant Peach (Jakub a obří broskev, 1996), kterou Henry Selick uvedl na plátna kin opět v produkci Tima Burtona, navázala na úspěch Nightmare Before Christmas nejen dalšími cenami z festivalů, ale i nominací na Oscara. Příběh sirotka Jakuba a obří broskve, která vyroste poté, co chlapec rozsype pytlík s kouzly, se sice nestal vyhledávanou kultovní klasikou, ovšem úspěšným rozhodně byl a připravil tak Selickovi cestu k dalším podařeným celovečerním počinům. Po nepříliš povedeném Monkeybone (Opoparchant, 2001) a naopak vřele přijatém krátkometrážním snímku Moongirl (2005) se v produkci Tima Burtona pustil do adaptace příběhu Neila Gaimana a roku 2009 uvedl do kinosálů první stop-motion 3D snímek Coraline (Koralína a svět za tajemnými dveřmi, 2009). Variace na Alenku a říši za zrcadlem v mnohem hororovějším a syrovějším stylu byla rozhodně vydařenou. Kromě nominace na Oscara v kategorii nejlepší animovaný film posbírala i další festivalové ceny a desítky nominací z celého světa. Stala se opět kultovním počinem a dosavadním vrcholem kariéry Henryho Selicka. Po úspěchu Koraliny byl osloven studiem Pixar a mohl se konečně věnovat projektu podle vlastního scénáře The Shadow King. I když ale měl snímek původně plánovanou premiéru na rok 2013, práce byly pozastaveny a do současné doby zatím není známo, kdy bude uveden.

Jméno Henryho Selicka sice bylo často zastíněno jménem producenta Tima Burtona, ovšem trpělivou a precizní prací si režisér přesto vydobyl ve světě animovaného filmu stejně silnou pozici. Přejme si tedy, aby se podařilo projekt The Shadow King dokončit a těšme se na jeho další originální počiny.

1 062 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Komentáře by Kim — 2.10.2015 @ 20.37

    špica

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.