Life is Strange: Splněný sen hráče adventur?
Life is Strange je relativně nenápadná adventura francouzského studia Dontnod Entertainment. Rozhodně se nejedná o proslulý komerční titul a nebýt kamaráda, ani bych o ní nevěděl. Svým pojetím jde o hru, v níž je kladen důraz na vyprávění a interakci s okolím. Epizodní příběh vycházel v průběhu roku 2015 a dnes je k dispozici i s českými titulky. Už krátce po vydání bylo jasné, že se tu rodí nový klenot. Vypovídá o tom i nadšení hráčů, kteří po zakončení začali bombardovat studio s prosbou o pokračování. A zcela oprávněně. Life si Strange je výjimečný počin, který by neměl minout žádného fanouška adventur a silných příběhů…
Nedočkáte se tu závratné akce, a když navíc řeknu, že jeden z hlavních motivů je dospívaní, někteří už patrně začnou ohrnovat nos. Zbytečně. Nejde o přecukrovaný sentimentální škvár pro teenagery. Life is Strange nese hluboké poselství, které si skrze živé hrdiny dokáže najít cestu do hráčova nitra. Kombinuje intimní lidské drama a mysteriózní detektivku s psychedelickou příchutí ve stylu Davida Lynche. Ústřední téma není kdovíjak originální, ale jemným smyslem pro detail, symbolikou a schopností vtáhnout hráče do děje předvádí naprosto ojedinělý výkon. Stále nejsem zcela schopný pochopit, jak se tvůrcům podařilo vtěsnat všechny motivy do tak uceleného rámce, aniž by se vytratilo napětí nebo emocionální náboj.
Lidský stroj času
Hrdinkou příběhu je Max, osmnáctiletá studentka fotografie na prestižní škole v rodném městečku Arcadia Bay. Tam se vrací po dlouhých pěti letech strávených ve velkoměstě. Hned z kraje Max zjistí, že se v ní probudila podivná schopnost – dokáže totiž přetáčet čas dopředu nebo dozadu o pár minut. Poprvé toho využije v okamžiku, kdy se rozhodne pomoci své kamarádce z dětství, modrovlasé punkerce Chloe. Souběžně s tím se začnou kupit první otázky a tajemství. Co se to s ní děje? Z jakého důvodu umí ovládat čas? A není navzdory snaze pomáhat její schopnost spíše prokletím než darem? Proč se někteří lidé v Arcadia Bay chovají tak podivně? A kdo je ta ztracená dívka Rachel, jejíž plakáty visí po celém městě? Dívky oživí vzájemné dětské pouto, které bylo před lety násilně přetrženo, a rozhodnou se společnými silami všechna tajemství odhalit. A připravte se na to, že díl po dílu bude děj nabývat stále temnější atmosféry.
Možná vám, stejně jako mně, budou první kroky v roli čerstvě plnoleté dívenky připadat poněkud rozpačité. Ani umístění do školního prostředí nemusí sedět každému, ale nenechte se odradit. Pokud dáte Life is Strange šanci, odmění se vám nevídanou měrou. Teenagerovské peripetie nejsou samoúčelné ani výrazně hloupé a plně slouží ústřední myšlence. Zamilovanost, šikana, protežování bohatých spolužáků. Po celou dobu se hraje s tématy, s nimiž má většina z nás reálnou zkušenost a vyprávění je dosti civilní. Chloe je divoká, nebojácná a k citlivé Max tvoří symbolický protiklad. Této nenápadné holky byste si ve skutečnosti možná ani nevšimli. Jenže právě díky tomu je opravdovější než všechny digitální prsatice. Když se Max posadí na lavičku zalitou sluncem a s nevinou křehkostí přemítá o životě a lidech, nadobro si získá vaše sympatie. Brzy vám dojde, že se před vámi začíná odvíjet něco jedinečného.
Mávnutí motýlích křídel
Rozhodně nejde o filmovou hru, kde se z hlediska hratelnosti nic neděje. Je tu mnoho prostoru na objevování i zkoumání a přetáčení času je klíčovým prvkem. Je to originální a velmi zábavné. Někdy někoho urazíte a už se s vámi nechce bavit. Vrátíte se v čase a najdete v dialogu nové vodítko. Jindy musíte přijít na správnou posloupnost úkonů, nebo nesmíte udělat vůbec nic. Do gameplaye jsou zahrnuty také hádankové úkony a puzzle. Nejsou výrazně složité, ale jejich přítomnost rozhodně potěší hráče ze staré školy. Nejvíce si ale užijete volby, které vám autoři soustavně hází pod nohy. Mnohdy se jedná o značně těžká rozhodnutí, jež mají silný dopad na osudy lidí kolem vás. Voleb je tu opravdu velké množství. Co se například stane, když uděláte tak triviální věc jako puštění uvězněného ptáčka z okna? I tyto drobnosti mají na děj vliv a je radost si všechny možné variace zkoušet. K dispozici dostanete také deník, kam se vám zapisují všechny důležité události, charaktery a fotografie z polaroidu, který má Max při ruce. Hratelnost je celkově hodně příjemná a nemusíte se bát zákysů.
Life is Strange je upovídaná hra a je předveším o vztazích. Většinu času se pohybujete po městě Arcadia Bay a jste v neustálé interakci s místními obyvateli. Od žáků a učitelů, přes Chloeiny rodiče až po místní rybáře a podivíny. Vedlejší charaktery mohou zprvu působit černobíle, ale opak je pravdou. Drzá Chloe je v hloubi duše zraněnou bytostí, její fašistický otčím je poznamenaný zkušenostmi z války, spolužák šikanující ostatní je pod psychickým nátlakem svého otce atd. Často je můžete nějakým způsobem pokazit nebo vylepšit. Každá epizoda má trochu jinou náladu. První vás seznamuje s Max a mechanismy cestování časem, druhá rozvíjí pouta mezi postavami, třetí je detektivní a tak podobně.
Prostředí pozdního léta je stylizované do komiksové podoby a tvoří kouzelně nostalgickou náladu. Grafika využívá engine Unreal 3, což je v porovnání s komerčními tituly podprůměr. Projevuje se to především v pohybu a mimice postav, které by si zasloužily více polygonů, ale díky výtvarnému ztvárnění to nevadí. Life is Strange má svoji osobitou atmosféru a tu buduje s precizním umem. Podtrhuje ji skvělý herecký výkon dabingu a nádherná hudba. Soundtrack značnou měrou stojí na originálním folku (Syd Matters, Mogwai, Angus & Julia Stone, José González…) a pokud nemáte vůči jemnější kytarové hudbě vyloženě averzi, její zapojení v jednotlivých částech příběhu vás nepochybně nadchne.
Hra s velkým srdcem
Emotivní rovina je nadmíru silná. Děj je intenzivní, plný zvratů a pracuje s těžkými tématy, která nebývají ve hrách obvyklá. Celkově se příběh odvážně pouští do hloubky. Je pravda, že v několika pasážích se trochu zakucká, jenže vzápětí vám autoři vyrazí dech dalším neuvěřitelným zvratem, o němž jste do té doby vůbec nepřemýšleli. Je to jako číst napínavou detektivku, a to neříkám náhodně. Life is Strange není zcela konkrétní ve svém vyjádření, je plný motivů a symboliky, což mě osobně nadchlo. Nechává hráče, aby četl mezi řádky a dostal prostor pro vlastní myšlenky a interpretaci, díky čemuž vás dokáže zcela pohltit. Občas jsem měl dokonce dojem, že příběh je na videohru až příliš dobrý.
Než jsem se dobral konce, uběhlo okolo šestnácti hodin, což je víc než slušné. Navíc šlo o čas, který jsem si opravdu užil a k těm virtuálním holkám opravdu přilnul. Práce s emocemi je unikátní. Každý motiv, rozhovor a událost v příběhu má své logické místo. Dá se namítat, že některé dialogy a situace nejsou úplně povedené, že je přítomno klišé, nebo je něco příliš emo, ale v tom kvantu dobré zábavy se nějaké to klopýtnutí ztratí. Life is Strange předkládá příběh o osudovém přátelství, na které člověk nenarazí v životě na každém rohu. Je o vnitřní bolesti, ale také o uzdravení. Ve své konečné výpovědi je intimní příběh dvou kamarádek kouzelně dojemný a krásný.
Tvůrci se zapsali do herní historie zlatým písmeny. Life is Strange není obyčejná hra. Je to výjimečný zážitek a jedinečná zkušenost, kterou si každý musí prožít na vlastní kůži. Vyprávěním předvádí nevídanou odvahu a skrze audiovizuální formu reflektuje vnitřní život způsobem, jaký jsem v žádné jiné hře ještě neviděl. Pokud vám nejde jen o zabíjení volného času, ale hledáte ve hrách i něco hlubšího, neváhejte. Na příběh Max a Chloe jen tak nezapomenu. Dontnod Entertainment odvedli fantastickou práci a hlasité ovace si plně zaslouží.
Varování:
Tato hra je vysoce návyková a hrozí,
že vás zasáhne přímo do srdce.
1 613 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
I když jsem odehrál zatím jen první dvě epizody, musím souhlasit s recenzí. Pravdou je, že některá rozhodnutí na mě z hlediska dalšího větvené příběhu působí trochu jako u „Kuchaře Svatopluka Kuřátka“ – totiž že v zásadě je děj i nadále lineární, jen se změní text nějakých SMS, či pár záběrů v cutscénách, ale v podstatě mi to nevadilo. Vyžaduje to i určitou chytrost ze strany tvůrců, aby dokázali danou skutečnost zamaskovat. Nechci dělat reklamu, ale existuje i neoficiální čeština, kterou nakonec zasponzoroval (její korektury atp.) i jeden obchod (a ona čeština je tak dočasně nabízena jenom tam) – tudíž kdo zvažuje koupi krabice a je na češtině závislý, doporučuji se rozhodovat s rozmyslem.
Sám jsem limitku (původně jsem koupil elektronickou licenci) pořídil jako dárek. Nebýt vázaná ochrana na Steam, asi bych ji nakonec šoupl k dalším krabicím do skříně a jako dárek hledal něco jiného ;-). Tak jako tak, když zvážím, kolik času člvěk do hry vloží a srovná to s takovou návštěvou multiplexu, jde o investici která za to stojí.
Mimochodem, některé scény skutečně berou dech (na střeše kolejí) a některé postavy je úžasné poznávat – hlavně jak není radno dát na první signální či příběhové klišé…
Včera jsem po přečtení recenze hru zakoupil, dnes nainstaloval češtinu (přestože nebyla nijak zvlášť potřebná) a odehrál nějaký čas… Vypadá to, že mě bude hra bavit 🙂
Musím pochválit gradaci děje. Zatímco ze začátku mi přišlo, že krom cestování v čase to bude ploché studijní brůžo, s každou další epizodou děj přitvrzuje. Nakonec mi přišlo, že grafická forma je hodně v kontrastu s tím, co se tam děje 🙂
To je náhoda, taky mám rozehráno a čeká mě poslední epizoda. Je to moc dobrý!
dnes spustím
No, tak ta poslední epizoda mi přišla už mírně bezradná. Skoro si říkám, že kdyby rozdělili čtvrtou a party Vortexu odsunuli do páté (emotivní vyvrcholení událostí před odjezdem na party mi přišlo jako lepší závěr, než „překvapivý“ cliffhanger po party). Vlastně – „neštěstí“ čtvrté epizody je v tom, že velmi emotivní vyvrcholení má ještě jedno v první třetině, zatímco první tři části vygradovaly ke svému konci.
Z té páté epizody už byl ale trochu guláš a tvůrčí bezradnost. „Noční můra“ mi přišla už vyloženě navíc, stejně jako San Francisco. Hlavně ale finále na útesu je pak už spíš jenom užvaněné a oba alternativní konce podezřívám z toho, že buď zcela popírají smysl hodin strávených hraním z hlediska hráče (to zároveň obsahuje logickou chybu v časové posloupnosti dějů), nebo totéž z hlediska postav, které něco pochopily, naučily se… Aby se nakonec rozhodly zachovat zcela proti tomu všemu (to se fakt ani nezastavily u Chloe doma, když už ne jinde?!).
Takže i když převažuje spokojenost, ten konec mne prostě mrzí. (A to teda nepočítám traumatický prožitek s ovládáním v „lupičských pasážích“, kde vzít cukr nebo odemknout zámek bylo dost náročné na nervy – uvládací rozhraní mi v baterce „blikalo“ a vybrat správný pokyn bylo dost obtížné).
Jo a hlavního padoucha jsem prokoukl už na samotném začátku 😉
Life is Strange – Spoiler alert!
Tak jsem nakonec narazil na závěr, který museli vytvořit až fanoušci a ano, takový by mne s vyzněním hry smířil:
https://www.youtube.com/watch?v=yZ56iz4EIhk&t
Jasně, lze namítnout, že v této realitě neměl vlastně Warren „U dvou velryb být“ (zavolala si jej tam Max v realitě, která již neexistovala), ale na to kálí Pompidou. Ale ta lhostejnost k městečku i všem, které měly rády v původním zakončení „neobětuj Chloe“ mne prostě dráždila.
Až příliš mi to připomnělo producentský konec Bladerunnera, jehož ostatně Chloe s Max v jedné z realit spolu sledovali… 😉
Zatiaľ iba po očku sledujem, ako to hrá brat, ale vyzerá to na fakt krásnu vec.
Toolshed: Tak ani po očku nekoukej a vyhejbej se obrázkům a spoilerům 😉 Mám v plánu si to střihnout znovu, protože mě zajímá, jak pořeší vzdálenější dopad na budoucnost ve dvou odlišných rozhodnutí.