Vydáte se na cestu za neznámem? (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 28 listopadu 2018 10.10

Stát se trosečníkem na ostrově, být přeživším v chladných bažinách, zůstat obklopen nekonečnou horkou pouští, a nebo hledat cestu domů z hustého pralesa – to je oč tu běží! V nové a jedinečné hře Discover: Země neznámé se buďto sami, nebo s partou dalších tří hráčů postavíte záhadě, jejíž vyřešení vás v ideálním případě dovede do cíle a v případě horším do jisté záhuby. Zmíněná jedinečnost se skrývá v obsahu balení – každá krabice se totiž liší a nemělo by se tedy stát, že narazíte na dvě shodné kombinace. Jedná se o zcela nový typ her, který se velmi prozaicky nazývá Unique game. Je tedy Discover skutečně unikátní, nebo se od Blackfiru, potažmo Fantasy Flight Games, jedná o výstřel do tmy?

Discover-3D-cover

Autor Discover: Země neznámé, Corey Konieczka, je ve vývoji deskových her známým pojmem. Podílel se například na vytvoření hry Twilight Imperium, jehož čtvrtá edice se každým dnem objeví i v češtině, domácí hráči jej pak mohou znát z lovecraftovského Eldritch Horroru. Nevelká krabice Discoveru obsahuje dvě různá prostředí zastoupená mapovými díly. Testovaný kus nabídl probádat opuštěný ostrov a bažiny. Dále naleznete čtyři plastové figurky přeživších a také stejný počet herních panelů s ukazateli zranění a nespočet žetonů zastupujících zvěř, nepřátele a suroviny. Jednotlivých druhů karet je také dostatek. Najdeme karty jednotlivých přeživších, každou s jedinečnou vlastností, karty vybavení a objevování, ale nejzajímavějším se jeví karty noci, které hráčům udávají, co všechno neblahého se za měsícem osvětlené noci událo. V balení nechybí ani dvojice přehledových listů, které se váží k jednotlivým územím a určují, který z pěti scénářů lze zahrát.

Pravidla jsou velice jednoduchá a hru tak lze doporučit i začínajícím a méně zkušeným. Hráč na mapových dílech prozkoumává okolí, loví, aby zahnal hlad, hledá vodní zdroje a prozkoumává zajímavá místa. Ovšem středobodem je karta scénáře, která určuje hráčům hlavní úkol hry (opět jsou scénáře unikátní pro každou krabici), jenž se v průběhu mění. Ze scénářů ovšem pramení asi největší zklamání ze hry. Úkoly jsou příliš jednoduché a strohé a z atmosféry si toho hráči moc neužijí. Většina úkolů se nese v duchu: Najděte něco. Doneste něco. Bojujte s něčím. Právě přímočarost a jednotvárnost příběhů je bohužel platba za výše zmíněnou variabilitu a počet různých scénářů jednotlivých krabic. Značný problém by mohl hráč vidět rovněž ve znovu-hratelnosti. Mapové díly se sice poskládají jinak, ale stále půjde o totožných pět scénářů. Avšak i samotné rozložení mapy může být stěžejní v době hraní. V jedné z testovacích her se hlavní úkol, právě díky „šťastnému“ rozložení podařilo dokončit za slabou půl hodinku, což se vzhledem k času přípravy zdá opravdu málo.

Discover-komponenty

Přestože se hra chlubí možností skupinového hraní, aniž by byli přeživší nucení tzv. tahat za stejný provaz, nečekejte mezi hráči žádnou velkou interakci. Můžete směňovat suroviny a předměty, žádné souboje mezi hráči rozhodně nečekejte. Pochválit lze systém zranění a vytrvalosti na herním panelu. Postava může padnout, pokud zanedbá svá zranění či vyhladoví. Počet jednotlivých „zranění“ (hlad, žízeň, otrava, vážné zranění), které může hráč utrpět, se zaznamenává na otočném panelu. Při obdržení libovolného čtvrtého postihu postava umírá. Vytrvalost pak následně určuje, kolik jednotlivých akcí může hráč v tahu učinit. Pozitivně lze hodnotit i jednotlivé fáze. Za dne hráč provádí jednotlivé úkony vedoucí k rozluštění tajemství, v noci si doplňuje vytrvalost spánkem, zahání hlad či žízeň, ale také musí čelit nejedné hrozbě.

I přes značný herní potenciál se nelze ubránit pocitu, že nebyl využit dostatečně. Ani zpracování a ilustrace na kartičkách zřejmě nikoho do kolen nesrazí a po odehrání jednotlivých scénářů se patrně nenajde příliš mnoho hráčů, kteří by si pořídili druhý exemplář, aby získali dvě jiná území (možná) a nové příběhy, které jsou po první zkušenosti spíše ploché a popravdě i nudné. Discover: Země neznámé zaplatili za jedinečnost každé krabice až příliš vysokou cenu…

Discover: Země neznámé

Design hry: Corey Konieczka

Výtvarníci: Juliette Brocal, Chan Chau, Keny Widjaja