Ocenění

Z deníku otaku – část 13. – Jižní Korea

Autor | Aktuality | Neděle 28 února 2016 22.00

Ačkoliv by se mohlo zdát, že anime je doménou především japonských ostrovů a japonské kultury, v dnešní části se porozhlédněme po asijském regionu a představme si produkci nejen méně známou, ale i o dost mladšího data vzniku. Korejský poloostrov byl dlouhá léta sužován válkou, ovšem rok 1967 a rozdělení země měly v jižní části naštěstí blahodárný vliv i na rozvoj kinematografie. I když si jsou Japonsko a Korea kulturně relativně blízké, animovaný film vlastní produkce se tu probouzel poměrně pomalu. Nespornou roli na tom hrál fakt, že byla Korea mnoho let využívána právě produkcemi z blízkého okolí či dokonce ze zámoří. Korejští animátoři tak pracovali nejen pro japonská, ale i americká a evropská studia. Animace a práce filmových odborníků se tak stala paradoxně jedním z nejvýznamnějších vývozních artiklů země.

wonderful-days

Zlomovým rokem pro jihokorejské tvůrce byl rok 1995, kdy byly na Seoul International Cartoon and Animation Festival (SICAF) založeny Korean Animation Awards a filmový průmysl byl daňově zvýhodněn. Důsledky těchto opatření se dostavily rychle. Byly založeny další školy animace, po celé zemi vznikaly různé festivaly, spuštěn byl i animovaný kanál na kabelové televizi a do kin byly uvedeny celovečerní animované snímky korejských tvůrců. Ovšem hned o dva roky později zasadily americké televizní produkce korejskému průmyslu citelnou ránu, když zdejší trh opustily. I v tuto chvíli zasáhl stát a pobídkami pomohl trh v krizi znovu rozhýbat. Snížení podílu zámořské produkce na práci korejských animátorů a podpora vlády tak vedla k nárůstu korejské domácí animované tvorby.

Přibližně v tuto dobu se také začalo pracovat na postapokalyptickém snímku režiséra Kim Moon-Saenga Wonderful Days (Sky Blue, Zkáza Ecobanu, 2003). Ve městě Ecoban je shromážděn po globální katastrofě zbytek civilizace, ovšem postupem času se jeho obyvatelé rozdělí na privilegované, kteří dýchají čerstvý vzduch, mají dostatek všeho, a ty ostatní, kteří živoří. Hlavní hrdina Shui vnikne do systému Ecobanu a pokusí se zastavit stroje, které postupně ničí životní prostředí planety. Jak je zřejmé, dostane se tak do konfliktu s mocnými lidmi, kteří ovládají nejen Ecoban, ale i většinu lidstva. Snímek patří dodnes mezi nejúspěšnější korejské animované filmy, ovšem s pobídkami a množstvím vzdělávacích programů a škol, počet domácí produkce a s ním i konkurence rychle stoupá.

O rok před Wonderful Days uvedl na plátna kin Sung-gang Lee půvabný snímek Mari iyagi (My Beautiful Girl, Mari, 2002). Fantasy drama dvou chlapců, kteří objeví magický svět a s jeho bytostmi zažívají snová dobrodružství, získalo dokonce hlavní cenu na festivalu v Annecy. I když je Mari filmem s jednoduchou kresbou a animací, atmosférický příběh diváka brzy vtáhne do děje tak, že zapomene na okolní svět. I přes veškerou snahu státu i vysokou úroveň samotné animace se ale korejským tvůrcům stále nepodařilo výrazně prosadit za hranicemi, a tak jejich stopu potkáváme více v koprodukčních snímcích a anime seriálech vyráběných pro japonské či americké televizní kanály. V dalších dílech Deníku otaku tak jména korejských režisérů rozhodně budeme vídat…

1 295 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Komentáře by Slavo — 29.2.2016 @ 11.07

    Z kórejskej tvorby by som ešte mohol dať do pozornosti Achiwa Ssipak. Ale len pre otrlých! 🙂

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.